Ondernemen en het Calimero effect

‘Zij zijn GROOT en ik is klein en das niet eerlijk!’

De eerste de beste huismoeder die met glitters beplakte flesjes op internet verkoopt, wordt een hype. Terwijl de échte ondernemer, die het vak als een waar ambacht beschouwt, moet sappelen om de boodschappen bij de supermarkt te kunnen betalen. En dat is niet eerlijk, vindt zzp’er Laura.

Auteur: Laura van Esveld

Het walgelijke minderwaardigheidscomplex groeit als een oncontroleerbare tumor in mijn nek. Gevoed door pagina’s als Dumpert, Ongelooflijk, Slechte Grappen XL, GeenStijl en RUMAG. Content creatie is ver te zoeken en de onvoorstelbare houding die de Nederlandse internetgebruiker, gebukt en geprepareerd aanneemt, werpt mij van verbazing omver.

‘Het was geen haai die de bezoekers op het strand opschrikte – het bleek veel erger te zijn!’

of

‘Newfoundlander wordt uit helikopter het ijswater ingegooid – lees hier snel waarom!’

Facebook: 1.400 likes, 82 keer gedeeld.

Gebombardeerd door dynamisch gegenereerde banner-advertenties blijkt het filmpje uit 2007 een ware teleurstelling. “Wij hebben ook een Newfoundlander” – deelt Geert Wuijtjes trots onder de facebookpost. “Kijk, hier is een foto.”

Arme ziel, denk ik dan. Heb je dan totaal niet door dat jouw klik op dit Clickbait artikel de wereld van nepnieuws en inhoudsloze sensatie in stand houdt? Dat alle ruimte voor de échte online marketeers is ingenomen door derderangs amateurs?

Paint is toch net zo goed als Photoshop, dertigers zonder persoonlijke hygiëne die nog bij hun moeder wonen? Waar vroeger enkel blote tieten en kattenfilmpjes de controleerbare concurrentie voor waarde- volle kennisartikelen waren, moeten we tegenwoordig opboksen tegen Kim Jong-un face swaps, Nippel-gate’s en Patricia Paay die zich in het gezicht laat piesen.

Nippelgate

Brood en spelen

Het is onvoorstelbaar hoe de populariteit van leegte toeneemt. Zonder aarzeling doen wij mee aan deze brood en spelen en aan het einde van de dag zitten we eenzaam en alleen op de bank te turen naar het heldere OLED scherm van de nieuwe iPhone8. Kreunend en steunend omdat we de dag ervoor niet konden slapen door datzelfde ‘natuurlijke’ licht.

De enige geruststelling die ik kon vinden in de ‘top 25 van Nederlandse Facebook pagina’s’ is dat RTL nieuws dan nog nét een plekje in de top 5 wist te bemachtigen. Alhoewel, om over nepnieuws in die regionen dan maar niet te spreken, ik wil jullie immers niet bang maken.

De dubbele standaard

En angstig dat we zijn, als blijkt dat reclamezuilen op Utrecht Centraal onze oogopslag registreren ten behoeve van de adverteerder! Als ik jullie was zou ik maar even standaard een incognito venster openen in je browser voordat GeenStijl je een cookie meegeeft terwijl je die video van Patricia Paay bekijkt. Je vervolgens kunt genieten van de banner displays die een plasgootje adviseren om aan je volgende bestelling toe te voegen.

Je mag dan wel met lichte tegenzin, maar zonder aarzeling een cookie accepteren, maar als Media Markt of L’Oréal je oogopslag registreert op het Centraal Station, gaan je haren overeind staan.

En we doen zo ons best

De écht waardevolle content, de échte helpers? Die worden als oud vuil aan de kant gezet. Maar reist de zoveelste huismoeder als een feniks uit de as die glitters op een huis-, tuin- en keukenproduct strooit, dan trekken we allemaal gretig onze portemonnee.

‘Oh, dit is echt zó mij!’– ‘Waar kan ik het bestellen? Ik wil er tien!’

Als ware bijdrager aan de moderne economie posten we foto’s van onze nieuwe, glinsterende HOME letters die pronken in de vensterbank. Daarnaast natuurlijk LIVE LIFE en iets met HEART. Kom je op de koffie bij deze economieboosters, dan sta je gek te kijken. EMOH? Ja, want we plaatsen die letters natuurlijk voor de voorbijgangers, niet voor onszelf.

Wat is je geld nog waard?

Maar vraag je als copywriter ineens 0,4 cent per woord in plaats van de gebruikelijke 0,3 cent? Dan slaat de argwaan toe en zijn we ineens allemaal J.K. Rowling (de bijstandsmoeder die miljonair werd – red.). Staand op onze achterste benen weten we zeker dat dit je reinste oplichting is. Om maar niet te spreken over ‘iedereen’ die tegenwoordig ‘fotograaf’ is. Je bruiloft vastleggen voor 50 euro? Tuurlijk! Die nieuwe iPhone 8 heeft namelijk een hele goede portret modus.

Jouw klik op een Clickbait artikel houdt de wereld van nepnieuws en inhoudsloze sensatie in stand!

De échte ondernemers, zij die investeren in eigen kunnen en hun vak als een waar ambacht beschouwen, voelen zich bijna genoodzaakt om een grote SALE sticker op die WordPress website te plakken. Zodat zij nog enigszins de boodschappen bij de supermarkt kunnen betalen.

Ja, die 21e eeuw brengt op zichzelf weer nieuwe uitdagingen voor ondernemend Nederland met zich mee. Waar de enorme kennis die voor handen ligt een droom is voor iedere autodidact, brengt dit helaas ook de nodige bijkomende schade met zich mee.

Het is vechten tegen de bierkaai. Dus pak je bokshandschoenen er maar bij en wees niet bang om een flinke tik uit te delen. Sommige mensen zijn nou eenmaal hardleers.

Over de auteur:
Laura is sinds januari 2016 zelfstandig ondernemer. Met haar bedrijf Tekstability bedenkt zij treffende Social Media strategieën voor ZZP en MKB.
Stuur ons een bericht:

Start typing and press Enter to search