The Blue Orange Company, acquisitie expert

Judith Smits ‘Ik geloof erg in just do it!’

“Aangeboden: gouden kans,” zegt Judith Smits. “Wie durft er op het podium te komen om een elevatorpitch over zijn eigen bedrijf te geven?” Ze kijkt vragend het publiek in. Coach Adriaan Kodde staat als eerste op. Hij durft wel. Hij krijgt een minuut de tijd. Iedereen in het publiek weet nu op welke manier hij coacht. En dat is precies de boodschap van Judith; het grijpen van kansen is essentieel om nieuwe klanten te winnen.

“Om een kans te pakken, moet je soms uit je comfortzone komen en dat vinden mensen vaak spannend. Je weet immers nooit wat je te wachten staat. Maar ik geloof in ‘Just do it!’. Soms moet je dingen gewoon doen! Een bevriende advocaat vroeg mijn hulp om een netwerk op te zetten van advocaten. Een leuke vraag, maar ik was niet bekend met de advocatuurmarkt. Ik twijfelde dus enorm en zag het eigenlijk niet zitten.

Tot ik een quote las van Richard Brandson: lf someone offers you an amazing opportunity and you’re not sure you can do it, say yes – then learn how to do it later. Dit zorgde ervoor dat ik deze uitdaging aannam! En als het niet goed zou gaan, kon ik er in ieder geval wat van leren!

Het concept was om een landelijk dekkend netwerk op te zetten van advocaten. Dit idee en de voordelen voor de advocaten, what’s in it for me, zette ik op papier. Daarna belde ik advocatenkantoren om afspraken te maken en zo te kijken of men zich wilde aansluiten bij dit netwerk.

Superspannend en zeker uit mijn eigen comfortzone, want misschien kreeg ik wel een ‘nee’ te horen! Maar wat bleek? De meeste advocaten die ik aan de telefoon kreeg, waren heel enthousiast en wilden een afspraak maken. Uiteraard kreeg ik ook weleens een afwijzing of kwam ik niet voorbij de secretaresse. Dat hoorde er natuurlijk ook bij. Maar door mijn doorzettingsvermogen en enthousiasme had ik binnen een mum van tijd het grootste landelijk dekkend netwerk van advocatenkantoren opgezet!”

presentatie

Je eigen droomklant

Dit succes inspireerde Judith om een eigen bedrijf op te zetten: Blue Orange Company. Daarin helpt ze ondernemers en bedrijven aan nieuwe klanten. Ze dacht na over wat haar droomklant zou zijn. “Mijn droomklant was de grootste bank van Nederland. De beste kans om daar binnen te komen, was te beginnen met mijn eigen lokale bank. Ik zocht op Linkedln de foto van de regiodirecteur en ging naar een evenement van de bank toe.

Daar sprak ik hem aan. Hij werd enthousiast van mijn verhaal en deed me een leuk voorstel: als acquisitie-expert op de lokale startersdag andere ondernemers tips geven over hoe je nieuwe klanten krijgt. Een onbetaalde klus, maar hierdoor had ik wel meteen één voet tussen de deur.

Een maand voor dit event werd ik gebeld door de manager. Hij vertelde dat ze bezig waren met de lokale campagne om de startersdag te promoten. Hier vragen ze normaal gesproken altijd modellen voor, maar voor deze editie wilden ze graag de gezichten van ‘echte’ ondernemers laten zien. Of ik één van de drie gezichten van de campagne wilde zijn? Nou, hartstikke leuk! Dus kwam mijn foto overal in de regio te hangen, maar ook in de bank zelf. Een enorm billboard met mijn foto stond buiten voor de bank en posters van mij hingen in de gangen en liften van het gebouw!

Op een gegeven moment hadden ze binnen die bank een netwerkexpert nodig. Wie zouden ze hiervoor toch eens vragen? Ze keken naar buiten, zagen het billboard en dachten: Judith Smits. Ja, echt waar. Zo simpel was het!

De next entrepeneur

Op de lokale startersdag stond er een grote stand van de ondernemerswedstrijd: wie wordt de next entrepreneur 2014? In de jury zat de directeur Nederland van de afdeling zakelijke markt, precies degene met wie ik in contact wilde komen. Dus schreef ik me in voor deze wedstrijd. Het zou leuk zijn om bij de drie finalisten te eindigen, maar mijn voornaamste doel was om zichtbaar te worden bij het management van het hoofdkantoor van de bank.

judith smits

Door de ondernemerswedstrijd keken veel medewerkers van deze bank naar mijn Linkedln-profiel. Ik heb er een gewoonte van gemaakt om mensen die mij via Linkedln uitnodigen of mijn profiel bekijken, te bellen. Ik vertel dan dat ik het zo leuk vind dat ze op mijn profiel hebben gekeken en of ze hen ergens mee kan helpen. Hier krijg ik altijd hele leuke reacties op. Dat noem ik dan ook vitamine A van ‘Aandacht’.

De bankmedewerkers die ik belde, vertelden dat ze door de waan van de dag het vaak lastig vonden om nieuwe klanten te krijgen en de bestaande te behouden. Dat was voor mij hét moment om de directeur Nederland te bellen. Eerst kreeg ik de secretaresse aan de lijn. Ik vertelde in een paar zinnen wat ik zag binnen de bank en wat ik voor ze kon betekenen.

Ook vertelde ik dat ik als acquisitie expert geen knip voor de neus waard zou zijn als ik niet direct de telefoon zou pakken om de directeur hierover te bellen. De secretaresse zei: “Normaal doe ik het nooit, maar het klopt wat je zegt en je bent zo enthousiast! Ik geef je zijn 06-nummer.”

Met één telefoontje

De eerste keer dat ik belde, kreeg ik de directeur niet te pakken, de tweede keer ook niet … Maar ik zette door en ging net zo lang door met bellen tot ik hem wel te pakken kreeg! Ik gaf een korte pitch en vertelde over de bankmedewerkers die ik had gesproken en het probleem dat ze ervoeren. En hoe ik daarin kon helpen.

De directeur herkende het probleem en zei: “Dit is inderdaad wat speelt bij ons en bij andere banken. Hoe jij uit enthousiasme mij nu belt en dat je met een oplossing komt, vind ik heel bijzonder. En ik wil dat meer mensen dat kunnen. Dus ik wil je een voorstel doen.” Hij stelde voor om een pilot te doen bij een lokale bank en als dat succesvol bleek te zijn, dan mocht ik de medewerkers van alle banken trainen. Én dat gebeurde allemaal met één simpel telefoontje! En binnen vijf minuten tijd.

‘De spanning gierde door mijn lijf, maar toch sprong ik op en riep keihard JA!’

Nieuwe doelen stellen

Helaas stond ik niet in de finale van de ondernemerswedstrijd; ik was geëindigd bij de laatste 50 van de 600 ondernemers, maar ik wilde tóch graag op het podium staan. Voor mij een nieuw doel. Dat doel was om tijdens de finale op het podium mijn pitch te geven aan de 700 ondernemers die in de zaal zaten.

Van te voren dacht ik na hoe dit aan te pakken. Ik wist dat Jort Kelder de finale zou presenteren en wist zeker dat hij het publiek erbij zou betrekken. De belofte die met  mezelf maakte was: mocht Jort Kelder iets aan het publiek vragen, dan stap ik uit mijn comfort zone en ben ik degene die op het podium staat. Ik trok een leuk oranje jurkje aan, ging helemaal vooraan zitten bij het gangpad en wachtte op mijn moment …

En waar ik op had gehoopt, gebeurde. Jort vroeg aan het publiek of iemand zijn pitch wilde houden. De spanning gierde door mijn lijf, ik stond te trillen, maar toch sprong ik op en riep keihard ‘JA!’ Jort kon er niet meer onderuit, want ik stond al bijna op het podium! Op het podium voelde ik me geweldig, want mijn missie was geslaagd. Toen ik weer ging zitten, was ik trots op mezelf dat ik uit mijn comfort zone was gestapt. Maar wat er daarna gebeurde, had ik niet kunnen bedenken.

Na afloop, tijdens de netwerkbijeenkomst, kwamen er 50 ondernemers op me af die zeiden: ‘Jij bent acquisitie expert, ik heb nieuwe klanten nodig, leer het me.’ Ook werd me gevraagd om te spreken voor een zaal met 1600 mensen. Alleen maar doordat ik uit haar comfort zone stapte en mijn kans had gegrepen.”

Judith’s tips om nieuwe klanten te krijgen

Grijp alle kansen aan die je tegenkomt. Gewoon dóen, je wordt vanzelf beter. Kom uit je comfort zone. Het is eng, maar als je het doet, dan groei je. Denk vanuit de klant. De klant wil altijd weten: ‘what’s in it for me’. Wees enthousiast en laat je passie voor je vak zien. Dan krijg je vanzelf de gunfactor!

Info

Mail: Judith@blueorangecompany.com

Site: www.blueorangecompany.com

Stuur ons een bericht:

Start typing and press Enter to search