Waarom een ondernemer nooit tevreden is

Ben ik gelukkig? Absoluut! Ben ik tevreden? Nee!

Door: Floor Ockers

Dit lijkt een contradictie, maar dat is het niet. Ik ben nu drie jaar bezig als ondernemer. Ik ben gelukkig met mijn nieuwe levenswijze. Voor een groot gedeelte kan ik mijn eigen tijd en dagen indelen, zelf bepalen welke klussen ik aanneem en welke niet. Maar toch is er altijd een stemmetje in mijn hoofd dat zegt dat ik er meer uit kan halen dan ik nu doe. Op de plank liggen verscheidende plannen voor nieuwe ondernemingen. Wat ontbreekt is het enige waarvan we nooit genoeg hebben: tijd. En ja, om eerlijk te zijn ook wat geld en energie.

Go for the extra mile!

Ik kan dan ook met veel bewondering en jaloezie kijken naar de goden van het ondernemersrijk: de Richard Branson’s en Elon Musk’s van deze wereld. Zij hebben het ondernemerschap naar the next level getild. Waar het ook hoort! Ja, ik weet het: de lat ligt hoog, maar als je start met hardlopen ga je ook niet voor de 5 km, dan ga je voor de marathon. Met ondernemen is het net zo. Go for the extra mile!

Hoger doel

Tevredenheid hoort daar niet bij. Sterker nog: dit werkt belemmerend. Houd ik hier een pleidooi om mee te gaan in de ratrace van de prestatiemaatschappij? Absoluut niet! Het gaat juist om je eigen koers varen. Los van de maatschappij. Als je kijkt wat de grote succesvolle ondernemers met elkaar gemeen hebben is dat ze enige afstand bewaren tot de maatschappij. Ze laten zich niet beïnvloeden door de waan van de dag of het geneuzel op social media. Ze hebben een hoger doel waar ze voor werken. En leven.

Neem Richard Branson met zijn Virgin Group dat inmiddels honderd bedrijven kent en 60.000 mensen aan het werk houdt. Hij zou dit nooit bereikt hebben als hij na drie bedrijven al tevreden was geweest. En zoals hij zelf zegt moet je altijd vooruit kijken in plaats van terugkijken. Als we daarnaast zijn definitie van ondernemerschap leggen is duidelijk dat daarin geen ruimte zit voor tevredenheid. “An entrepreneur is basically somebody who comes up with an idea to improve somebody’s life. And make theirs lives better, that’s all wat business really is.” Heldere taal.

De andere grootheid Elon Musk was afgelopen tijd veelvuldig in het nieuws met de lancering van zijn nieuwe bedrijf Neuralink. Denk je eens in: zou hij dit gestart zijn als hij tevreden zou zijn en op zijn lauweren was gaan rusten na Tesla. Als de aarde veroveren genoeg was geweest. Nee, natuurlijk niet! Er is een urgentie, een motor, een vuur in hem dat hem voortdrijft. Altijd nieuwe wegen bewandelen, gebieden die controversieel zijn niet links laten liggen, maar juist aanpakken.

What’s your legacy?

Deze mannen zijn duidelijk niet tevreden en maar goed ook. Ik durf zelfs te beweren dat tevredenheid egoïstisch is. Tevreden kun je zijn als je het hoogst haalbare voor jezelf hebt bereikt. Een fijn gezin, een goed salaris, een mooi huis, misschien twee, drie auto’s voor de deur en aantal maal per jaar op vakantie. Dan kun je tevreden zijn, maar dat is niet wat een ondernemer is. Een ondernemer laat zich leiden door zijn bevlogenheid. Een hoger doel om voor te werken en te vechten. Je zet geen onderneming op voor jezelf, maar doet dat om anderen te helpen. “What’s your legacy?” Om waarde toe te voegen aan deze wereld. Wat je doet moet verschil maken. Als jij er met je onderneming niet zou zijn, zou de wereld iets missen. Bij deze overtuiging heeft tevredenheid niets te zoeken.

 

Floor Ockers

Over de auteur:
Altijd op zoek naar het verhaal achter het bedrijf of de organisatie en dit zichtbaar maken als tekstschrijver, social media strateeg en communicatieadviseur.” 

Floor Ockers, Grinta Communicatie.

Benieuwd naar onze ‘Legacy’?

Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontdek het!

Over de auteur:
Laura is sinds januari 2016 zelfstandig ondernemer. Met haar bedrijf Tekstability bedenkt zij treffende Social Media strategieën voor ZZP en MKB.

Stuur ons een bericht: