Omar Munie: het ongelooflijke verhaal van de tassenverkoper die niet opgaf

“Ik dacht dat ik nooit meer iets ging verkopen.”

Omar Munie is van ver gekomen. Letterlijk. Als 9-jarige vluchtte hij met zijn broertjes en zus vanuit Somalië naar Nederland. Ook figuurlijk maakte hij een behoorlijke reis. Als kind in een vreemd land, met een onbekende taal en cultuur, moest hij hard werken om eerlijke kansen te krijgen. “Ik startte in groep 5. Mijn klasgenootjes waren twee jaar verder dan ik.” In zijn luxe tassenwinkel in Den Haag sprak ik met hem over de kansen die hij kreeg en aangreep, zijn harde werk en het succes dat hij uiteindelijk wist te behalen met de verkoop van zijn wereldberoemde tassen.

Auteur: Marianne van de Werken

Advertorial
Language Lover

Hoe het verhaal van Omar mij bereikte

Vol verwachting stap ik op een dinsdag in september 2018 het Mariott Hotel in Amsterdam binnen. Charles Ruffolo heeft me uitgenodigd om aan te sluiten bij een van de netwerkdiners van zijn bedrijf The NetworKing en ik ben nieuwsgierig wat me hier te wachten staat.

Op de avond haalt Charles Ruffolo verschillende mensen naar voren en er passeren uiteenlopende verhalen de revue. Zo hoor ik voor het eerst ook het verhaal van Omar Munie. Zijn verhaal raakt me. Ik ben verbijsterd hoeveel hij heeft moeten meemaken om te komen waar hij nu is en ik kan niet anders diepe bewondering voor hem hebben. Als ik naar de bar loop om mijn glas te laten vullen, kom ik hem tegen en ik besluit hem aan te spreken.

Dat moment zorgt er uiteindelijk voor dat ik in juni 2019 ineens in de luxe tassenwinkel van Omar in Den Haag sta, waar ik hem het hemd van het lijf mag vragen over de stappen die hij als ondernemer heeft genomen om te komen waar hij nu is.

Wie is Omar Munie?

Zoals gezegd vluchtte Omar (1986) met zijn broertjes en zus vanuit Somalië naar Nederland. Eenmaal hier liet hij de oorlog in zijn geboorteland zoveel mogelijk achter zich en richtte hij zich op de toekomst. Alhoewel zijn moeder liever wilde dat hij een opleiding als accountant volgde, koos Omar voor de modevakschool. Met zijn handen werken was wat hij het liefste deed. De tassen die hij tijdens zijn opleiding maakte, verkocht hij aan de meiden uit zijn klas en dit resulteerde al tijdens zijn opleiding in Omar Munie Clothing.

Vanaf de oprichting van Omar Munie Clothing ging het snel. Omar was te zien in diverse televisieprogramma’s en hij won verschillende prijzen, waaronder de prijs voor ‘De beste ondernemer onder de 25 jaar’. Sinds 2006 bestaat het tassenlabel Omar Munie en inmiddels is dit een van de bekendste tassenlabels in Nederland. Maar ook in het buitenland blijven de tassen van Omar niet onopgemerkt. Zo leverde hij al tassen aan Oprah Winfrey en Hillary Clinton en ook onze eigen koningin Maxima draagt een tas van zijn hand. In september 2018 kocht hij winkelpand de Rijnstroom, op het Noordeinde in Den Haag. Sindsdien mag hij zich de buurman van het werkpaleis van de koning noemen.

Wie denkt dat Omar achterover kan leunen nu hij zo succesvol is, heeft het mis. “Iedereen moet op zijn eigen manier heel hard werken. Je hebt allemaal fases in je leven, waarin je je prettig of minder prettig voelt. Ik zit nu in zo´n fase dat het goed gaat, maar tegelijk moet ik ook heel hard werken om dat zo goed te houden,” aldus de jonge tassenverkoper.

Omar en Marianne in winkel

“In de V&D probeerde ik een tas te verkopen aan de verkoopster”

Koude acquisitie in de V&D

Omar is als ondernemer flink door het stof gegaan om te komen waar hij nu is. “Ik verkocht wel tassen aan vrienden, maar mijn netwerk groeide maar heel langzaam. Op een bepaald moment dacht ik, ik ga naar de winkels toe. Dat bleek heel lastig. Het was hele koude acquisitie. Op een gegeven moment was het zelfs zo dat ik in de V&D stond en een tas probeerde te verkopen aan de verkoopster van de V&D. Ze had zelf geen idee bij wie ik moest zijn. Ik was zo gedreven, dat ik geen idee had hoe het werkte. Ik had gewoon een doel, namelijk tassen verkopen, en daarin is nu niks veranderd.”

Omar stapte in die tijd niet alleen de V&D binnen, maar ging zo’n 40 winkels in hetzelfde winkelcentrum in Den Haag af. Overal probeerde de toen 17-jarige jongen zijn tassen te verkopen. “Nergens verkocht ik iets. Ik dacht dat ik nooit meer iets ging verkopen. Toch zijn er meerdere factoren waardoor ik kon doorzetten. Ik deed namelijk iets wat ik echt leuk vond.” Maar de winkeliers geloofden niet dat een 17-jarige jongen in staat was om deze mooie tassen te maken. “Het was gewoon een beetje een ongelooflijk verhaal.”

Geef nooit op

Omar gaf niet op. Hij kwam via een klasgenoot in contact met Sanoma Uitgeverij en ze plaatsten een artikel over hem en zijn tassen in een tijdschrift. Gewapend met dit tijdschrift vertrok hij naar Voorburg, om daar opnieuw zijn tassen aan de man te brengen. Daar had hij meer geluk. RTL Boulevard pikte het nieuws over de jonge tassenverkoper op en hij werd uitgenodigd in verschillende televisieprogramma’s. Ineens wist iedereen wie Omar Munie was.

“Ondernemen is gewoon doen en lekker op je bek gaan.”

Als ik Omar vraag of hij tips heeft voor ondernemers die aan het begin van hun droom staan, is hij heel stellig: “Ondernemen is gewoon doen en lekker op je bek gaan. Soms een beetje janken erbij. Iets eng vinden en toch durven. Ik ben gelukkig nooit echt bang geweest. Op mijn 17e vloog ik voor een weekend naar New York toe om de spullen daar te laten zien. Nu vind ik dat een heel onwerkelijk verhaal. Maar dat durven had ik dus wel in me. Als je me in een achtbaan zet, dan durf ik dat niet, maar als het over ondernemen gaat, dan denk ik niet na. Dan heb ik gewoon een doel. Vaak klinkt dat een beetje agressief, maar zo bedoel ik dat niet.”

Doe iets wat je leuk vindt

Doen dus, is het advies van Omar. Niet eindeloos googelen en de ervaringen van anderen meenemen in je voorbereiding, maar zelf ervaren wat wel en niet werkt. Al blijft doen wat je leuk vindt daarin wel het allerbelangrijkst. “Als ik iets aan het doen was om geld te verdienen, dan had ik allang gedacht: hier zit geen markt in. Dan was ik er allang mee gestopt. Dus de basis: doe iets wat je leuk vindt. Je moet ook weten wat voor persoon je bent. Kan je doorzetten op de juiste momenten? Ook al gaat het meteen goed, er komt altijd een moment dat het een stuk minder gaat. Ik vertelde al dat ik op mijn 17e nergens die tassen verkocht. Ik vond het gewoon leuk om die tassen te maken. En de tegenslag dat ik niets verkocht, ging eigenlijk aan me voorbij. Terwijl het best heel pijnlijk was.”

Tegenslagen maken je tot een echte ondernemer

Die tegenslagen vindt Omar erg belangrijk: “Ik denk dat het juist mooi is als je eerst die tegenslagen ervaart. Dan weet je hoe je moet knokken. Dus niks veilig gaan doen en eerst alles uitzoeken. Want juist dan zie je al meteen de eerste tegenslag. Gewoon doen. En je hebt gewoon heel veel geluk als het wel ineens als een trein gaat. Mijn advies: doe iets wat je leuk vindt en dan ga je vanzelf wel echt ondernemen als je het heel belangrijk vindt. En zo niet, dan vind je een andere weg om je doel te bereiken.”

Winkel Noordeinde Omar Munie

Ben je geïnspireerd geraakt door het verhaal van Omar Munie of wil je meer weten over zijn prachtige tassen? Breng dan een bezoek aan zijn winkel op het Noordeinde 64 in Den Haag. Achterin de winkel vind je het Munie Café en hier kun je onder het genot van een kop koffie of een hemelse High Tea kennismaken met de tassen van deze meester. Meer informatie lees je op de website.

0Shares
Stuur ons een bericht:

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search