Doe jij al aan growth hacking?

  (huh, wat is dat?)

Hoe laat je je bedrijf zo snel mogelijk groeien? Het antwoord is: met growth hacking. De mogelijkheden zijn eindeloos en goedkoop (of zelfs gratis). Het lastigste is om de mindset en deze werkvorm te omarmen en slechte gewoontes af te leren. Onze eigen growth hacker Ward van Gasteren legt uit.

Auteur: Ward van Gasteren

Advertorial

Growth hacking is een goedkope marketingtechniek om je bedrijf snel(ler) te laten groeien. Het gekke is dat het door velen wordt  gezien als dé heilige graal voor startups met bakken investeringsgeld. Terwijl het eigenlijk juist voor kleine bedrijven een no-brainer zou moeten zijn, omdat het innovatieve methodes gebruikt om zoveel mogelijke klanten binnen te halen tegen zo laag mogelijke kosten.

Het is dus juist voor kleine bedrijven zo geschikt omdat die niet het budget hebben voor grote marketingcampagnes, high-tech websites en de beste experts. Bij growth hacking draait het om de vraag: waar en hoe kan ik mijn tijd en geld zo slim mogelijik inzetten om de meeste klanten binnen te halen? En het mooiste is dat growth hackers zoeken naar schaalbare en herhaalbare oplossingen; het is in feite een soort wetenschap.

Growth hackers verleggen de grenzen door veel te experimenteren, op zoek naar de beste marketingmethodes. Voor kleinere bedrijven draait het voornamelijk om marketing, zoals search engine optimisation (SEO), social media en e-mail-marketing. Maar voor de  tech-giganten als Facebook, Airbnb en Dropbox draait growth hacking om praktisch elk onderdeel van een bedrijf: website conversie,  klanttevredenheid of merkbekendheid.

David-versus-Goliath-kwestie

Er bestaat geen standaard pakket van tips en trucs. Je moet een growth-mindset hebben en veel experimenteren. Wanneer je een klein bedrijf bent met beperkte middelen en je concurrenten zijn veel groter – een David-versus-Goliath-kwestie – dan moet je onconventionele methodes gebruiken om successen te behalen. Een mooi voorbeeld is het verhaal van PayPal. Dat liftte mee op het succes van Ebay door Ebay-verkopers te benaderen met de vraag of ze ook PayPal-betalingen accepteerden. Als dat niet het geval was, liep de ‘koper’ weg.

De verkopers eisten vervolgens van Ebay dat ze gingen samenwerken met PayPal; een miljoenendeal voor de jonge betaaldienst. Voordat Facebook miljoenen waard was, gebruikte het deze werkvorm al door nieuwe ideeën te testen. Zo zorgden zij dat hun platform in de beginjaren ‘invite-only’ was (alleen Harvard-studenten mochten lid worden van Facebook), wat slim inspeelde op de Fear Of Missing Out (FOMO) van de jonge doelgroep. Dit was steeds het opstapje naar een nieuwe universiteit, een nieuw land, een nieuw continent.

berekeningen

Op dezelfde manier kwam Hotmail met het idee om de gebruikers de marketing te laten doen door één laatste zin toe te voegen aan elke mail: ‘P.s. I love you’ met een link naar de website. In de tijd dat men slechts een enkele e-mail per week ontving, was dit het perfecte kanaal en het leverde ze ook tien miljoen gebruikers op in één jaar.

De mogelijkheden met growth hacking zijn eindeloos en grotendeels goedkoop (of zelfs gratis). Voor de meeste bedrijven is het het lastigst om de mindset en deze werkvorm te omarmen en slechte gew oontes af te leren. De growth hacking-mentaliteit moet in het dna van je bedrijf zitten. Het is essentieel voor de groei van je bedrijf, zelfs al ben je geen startup meer.

Gebruik online tools!

Waar moet ik beginnen? De kleine ondernemer van vandaag raad ik aan om online tools te gebruiken. Tools als Hotjar, Hunter.io en Ghostery helpen je om je klant te begrijpen, om e-mailadressen te vinden van potentiële klanten, of om de tools van je klanten en concurrentie te zien.

Persoonlijk gebruik ik bijvoorbeeld ook unieke links via Rebrandly om bezoekers van mijn presentaties te kunnen retargeten met meer content op Facebook of Google. Het grootste deel van je experimenten zal falen, een deel zal redelijk werken en slechts enkele zullen echt succesvol zijn. Het vooruitzicht van al dit experimenteren kan ontmoedigend zijn, maar het is belangrijk om je op één ding te richten dat je wilt verbeteren. Een beetje groei door veel te experimenteren, levert meestal meer op dan één historische growth hack.

Prioriteer je ideeën door ze te rangschikken op de grootte van de impact en de tijd die het kost om zoiets op te zetten. Breng dit terug tot drie of vier experimenten en verplicht jezelf om die één voor één af te werken in de komende twee weken. Growth hacking is misschien één van die buzzwords of hypes uit Silicon Valley, maar het principe stamt af van enkele eeuwenoude regels uit de zakenwereld: ‘Goed luisteren naar je klant’ en ‘Hard werken’. Growth hacking is slechts een manier om dat te doen.

www.hotjar.com
Hotjar is een set van analytics tools die je helpen om kwalitatieve data te verzamelen en inzicht te krijgen in het bezoekersgedrag op je website.

www.hunter.io.com
Met Hunter vind je in een paar seconden e-mailadressen en kun je contact leggen met de mensen die belangrijk zijn.

www.ghostery.com
Met Ghostery kun je gemakkelijk Javascript tags en trackers opsporen en beheren.

3Shares

Owner ZTalks media / Investor / Entrepreneur | ZTalks mediagroep | RSM Erasmus Universiteit / Rotterdam School of Management | Utrecht Area, Netherlands

Stuur ons een bericht:

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search