Marketing als wetenschap

Growth Hacking, data-gedreven marketing.

De grote meerderheid van de startups gaat failliet. Om precies te zijn: 50% van de startups gaat failliet in het eerste jaar en nog eens 95% in de vijf jaren daarna.

Als zelfstandig ondernemer is het belangrijk om je te realiseren dat de kans op succes dus relatief klein is. Dat betekent niet dat je ten prooi hoeft te vallen aan dezelfde valkuilen en valstrikken als vele anderen vóór je gedaan hebben.

Tijden veranderen en er kan tegenwoordig steeds meer gedaan worden met steeds minder middelen.


De skill om behendig met data om te gaan, is dé sleutel tot succes in deze tijd van innovatie.


In dit nieuwe speelveld is een nieuwe speler ontstaan. Een door data geobsedeerde marketeer die weet hoe hij moet testen, meten en optimaliseren in elk aspect van het aankooptraject van producten en diensten. Deze spelers noemen zichzelf Growth Hackers, ofwel data-gedreven marketeers. Ze hebben één enkel doel: bedrijven snel en schaalbaar te laten groeien.

Growth Hacking is een relatief nieuwe term uit Silicon Valley. Hieronder vallen marketing experimenten, constante productverbeteringen en een sterke focus op het uitbouwen van het klantenbestand.

Tegenwoordig zijn er veel Growth-Hackingtools die iedereen (zelfs iemand zonder technische kennis) kan implementeren en gebruiken om data te gebruiken om groei te realiseren. Belangrijker nog dan deze tools, zijn de principes van het Growth Hacking. Tools veranderen met de tijd maar de onderliggende principes die Growth Hacking zo krachtig maken zijn tijdloos. Door deze principes je NU eigen te maken, kun je je kansen op persoonlijk én professioneel succes vergroten.

Metingen

Wanneer je naar je groeidoel toewerkt, moet alles wat je doet meetbaar zijn. Het is belangrijk om te weten wat de opbrengst is van elke gespendeerde eurocent. Pas dan kan je beginnen met focussen op de activiteiten waarvan je weet dat ze effectief zijn.

Veel marketeers en ondernemers luisteren naar onderbuikgevoelens en instinct wanneer beslissingen gemaakt moeten worden. Ze denken dan al exact te weten wat mensen willen. Daar in tegen liggen er volop unieke kansen als jij kan denken als een wetenschapper.


Voor een Growth Hacker is er geen ruimte meer voor aannames.


Alle beslissingen die je maakt moeten ondersteund worden door je verkregen data. Voor een Growth Hacker is data de baas. Data is betrouwbaar. Meten is weten, gissen is missen. Voor een Growth Hacker zal data leiden naar succes.

Product Market Fit

De basis voor je professionele groei, is het aanbieden van een product of service waar je klanten zóveel van houden dat ze het vanzelf willen delen met vrienden en familie. Zonder deze voorwaarde zal geen enkele marketingtactiek die je uitvoert, werken. We spreken hier over een Product Market Fit (PMF) Dit wordt alleen bereikt wanneer je product of dienst naadloos aansluit bij de wensen van de gebruiker.

Sean Ellis

Sean Ellis, de grondlegger van Growth Hackers heeft de volgende vuistregel bedacht: wanneer minstens 40% van de klanten zegt zeer teleurgesteld te zijn wanneer ze jouw product of dienst niet meer mogen gebruiken, dan is er sprake van PMF.


Uiteindelijk zal je hierdoor een product kunnen aanbieden dat naadloos bij de wensen van je (potentiële) klanten past.


Als deze klanten genoeg van je product houden, worden zij de verkopers die je nodig hebt. Zo wordt groei een onvermijdelijk onderdeel van je professionele loopbaan.

Je kunt de productmarktfit testen bij je klanten door het maken van een enquête waarin je toetst wat je klanten echt willen.

Conclusie

De tools en technieken die een Growth Hacker gebruikt, zijn talrijk; het zijn de achterliggende principes die Growth Hacking zo uiterst effectief maken voor zelfstandige ondernemers. Het zijn dingen waar je vandaag al mee aan de slag kunt.

Succes komt voort uit het begrijpen van data en het toepassen van de inzichten die hieruit verkregen zijn. Je moet continu testen, meten en optimaliseren. Als je nog geen meetstrategie hebt, is het tijd om hier nu aan te werken.

De belangrijkste tip: luister zorgvuldig naar je markt en gebruik de verkregen inzichten om productmarketfit te behalen. De PMF is de sleutel tot groei. Al heeft je website nog zoveel bezoekers, als deze je aanbod niet ten volste waarderen, dan zal je geen conversies realiseren.

Data zal bepalen hoe bedrijven en zelfstandige ondernemers succesvol zullen worden in de toekomst. Het is tijd om assumpties weg te doen, vaarwel te zeggen tegen intuïtie en om je persoonlijke en professionele marketing te benaderen als een wetenschapper.

Over de auteur:
Owner ZTalks media / Investor / Entrepreneur | ZTalks mediagroep | RSM Erasmus Universiteit / Rotterdam School of Management | Utrecht Area, Netherlands
Stuur ons een bericht:

Start typing and press Enter to search