HET NUT VAN DE POWERNAP

Speedticket naar meer productiviteit

Is de powernap een speedticket naar meer productiviteit of een kortetermijnoplossing voor een chronisch slaaptekort? In Japan ontleen je een bepaalde vorm van respect aan public napping. In ons land is dutten in dienstverband not done. Kun je daar als zzp’er iets van leren?

Auteur: Eugenia Melissen Ferrer

Advertorial

 

Uit veel onderzoek – onder andere van de universiteiten van Loughborough, Harvard, Pennsylvania en Californië – blijkt dat 10 tot 20 minuten slaap de vermoeide geest direct positief beïnvloedt. Na een dutje ben je langer gefocust op je werk en zijn je hersenen net zoveel opgeladen als na acht uur slaap. Volgens een Grieks onderzoek uit 2015 kunnen powernaps bovendien je bloeddruk verlagen en een hartaanval helpen voorkomen.

10 tot 20 minuten slaap geeft direct positieve invloed

Daarnaast zouden volgens verschillende studies powernaps je productiviteit vergroten, je stemming verbeteren, stress minimaliseren, het maken van fouten verminderen en je geheugen en alertheid verbeteren. Het is dus een krachtig medicijn!

De Japanse slaapstand

De Japanners begonnen dutjes te doen dankzij Iberische missionarissen die in de 17e eeuw vanuit Spanje naar Japan reisden om mensen kennis te laten maken met de bijbelse leer. Tegenwoordig slapen Japanners regelmatig op hun werk en hebben ze er zelfs een eigen woord voor: inemuri. De vertaling luidt: slapen terwijl je fysiek aanwezig bent (bijvoorbeeld tijdens een vergadering). Omdat de Japanse invulling van tijd sterk is doordrongen van het begrip multitasking – waarbij het niet uitmaakt of bepaalde handelingen minder intensief worden uitgevoerd – past inemuri uitstekend in de cultuur van het land.

Oudere medewerkers geven vaker toe aan inemuri dan hun jongere collega’s; deze blijven zo lang mogelijk wakker om te laten zien hoe fris en energiek ze zijn. Over het algemeen geldt dat mensen die hoger op de sociale ladder staan meer mogen slapen.

Overal en nergens tukken

Overdag dutjes doen is in Japan een traditie die al duizend jaar bestaat. En niet alleen op het werk. Veel mensen slapen ook op andere openbare plekken, zoals in winkels, cafés, restaurants of op bankjes in het park. Zelfs slapen tijdens sociale gelegenheden wordt als positief ervaren. Val je in slaap tijdens een etentje of feestje? Het wordt alleen maar gewaardeerd dat je ervoor kiest om bij het gezelschap te blijven, in plaats van je te excuseren en ergens anders te gaan slapen. Zolang het de sociale situatie niet verstoort, wordt inemuri niet als vervelend ervaren.

Slapen = status

Waarom worden Japanners aangemoedigd om op hun werk te slapen? Ten eerste is slapen op het werk in de Japanse cultuur een teken van hard werken; een bijzonder soort statussymbool. Daarnaast is een belangrijke reden dat Japanners thuis weinig slaap krijgen. Een studie van de regering uit 2015 toonde aan dat 39,5 van de volwassenen minder dan zes uur per nacht slaap krijgt. De oorzaak is overwerk en lange reistijden van en naar het werk. De verwachting is daarom dat korte ‘slaaponderbrekingen’ tot meer productiviteit leiden en kwalitatief hoogwaardiger werk opleveren.

Okuta, een huisrenovatiebedrijf vlakbij Tokio, maakt het werknemers mogelijk om twintig minuten lang te dutten bij hun bureau of in de lounge. Hugo Inc, een internet consulting bedrijf in Osaka, heeft een meer flexibele aanpak: werknemers kunnen tussen 13.00 en 16.00 uur een siësta van 30 minuten houden. Bij Gmo Internet, een IT bedrijf in Tokyo, staan er banken klaar waar werknemers op kunnen wegkruipen, terwijl mensen in het business district Umeda naar een nabijgelegen ‘slaapfaciliteit’ met bedden kunnen gaan.

Het is opvallend dat inemuri niet altijd om het slapen zelf gaat, maar ook om het creëren van een tijdelijke bubbel van privacy in een samenleving waar dit vaak lastig is. Omdat smartphones min of meer hetzelfde effect creëren, is het goed mogelijk dat ze binnenkort de behoefte aan inemuri in Japan vervangen.

Slapen op het werk is in de Japanse cultuur een teken van hard werken.

De uitstervende Spaanse siësta

De Spanjaarden riepen de siësta oorspronkelijk in het leven om arbeiders te verlossen van het heetste deel van de dag. Aangezien Spanje geen grotendeels agrarische economie meer heeft, matcht deze behoefte steeds minder met de huidige situatie. De siësta in Spanje is tegenwoordig eigenlijk meer een mythe die toeristen in stand houden; vaak doen alleen bejaarden daadwerkelijk een middagdutje. Wel blijft de Spaanse werkdag grotendeels in tweeën gespleten: van 8.00 of 09.00 uur tot 14.00 uur en van 16.30 tot 20.00 uur, waarbij ‘s middags alle winkels sluiten.

Terwijl de siësta in Spanje en Latijns-Amerikaanse landen langzamerhand verdwijnt, wordt ook de lange lunchpauze in Frankrijk en de riposo in Italië steeds minder gebruikelijk. Toch blijft de productiviteit in Spanje lager dan in Noord-Europa en lijden veel Spanjaarden door hun levensstijl aan een slaaptekort: ze komen pas na 20.00 uur thuis, eten laat en gaan later naar bed.

Kortetermijnoplossing

In theorie klinkt een powernap misschien als een speedticket naar meer productiviteit, maar het is goed mogelijk dat iedereen die graag zijn ogen wil sluiten, ’s nachts niet genoeg slaapt. In sommige gevallen zijn powernaps kortetermijnoplossingen voor een al langer aanwezig slaaptekort. Een goede nachtrust is een gezonder alternatief voor deze vicieuze cirkel.

powernap

Nederland doet niet aan powernaps

Opscheppen over het aantal dagelijkse kopjes koffie is een Westerse vorm van inemuri: Nederlanders ontlenen vaak status aan het feit dat ze druk zijn en blijven ondanks hun vermoeidheid stoïcijns doorgaan.

Uit een verslag van de Minneapolis Star-Tribune bleek dat dutjes of vermoeidheid op het werk bedrijven in de VS 18 biljoen dollar per jaar kosten aan verloren productiviteit. Het voordeel van de Nederlandse levenswijze is dus dat het de productiviteit hoog houdt.

  • Toch zijn er wel bepaalde trends merkbaar die het belang van voldoende uitgerust zijn op het werk benadrukken. Neem mindfulness: de levenshouding die ook op de werkvloer haar intrede heeft gedaan. Uit een recente analyse van 209 wetenschappelijke studies naar de effectiviteit van mindfulness blijkt dat het depressieve klachten, pijn en angstklachten vermindert. Het voorkomt of vermindert burn-out-klachten en zorgt daarnaast voor meer flexibiliteit en een groter aanpassingsvermogen.

In het Centrum voor Mindfulness in Amsterdam komen veel tech-bedrijven, marketingorganisaties, gemeentes en ziekenhuizen langs voor cursussen. Het handige aan mindfulness is dat je niet 30 minuten helemaal van de kaart hoeft te zijn; het zetten van een kop thee of het uitvoeren van andere handelingen waar je met je aandacht helemaal bij blijft, zijn vormen van mindfulness die je in een wakkere toestand uitvoert.

De enige valkuil die bestaat is dat bedrijven mindfulness alleen gebruiken in dienst van de doelen van het bedrijf, in plaats van de prioriteit te geven aan het welzijn van de medewerker.

Powernapje doen als zzp’ er?

Sinds de Industriële revolutie slapen we voornamelijk ’s avonds. Toch blijft de wetenschap aantonen dat korte powernaps aanzienlijk veel voordelen hebben. Vincent Walsh, hoogleraar human brain research aan University College London, is ervan overtuigd dat werkgevers hun werknemers 30 tot 90 minuten slaaptijd in de middag moeten geven voor het verbeteren van de creativiteit en focus.

powernap

Toch lijkt het gegeven dat ons brein rustmomenten nodig heeft, moeilijk verenigbaar met de werkcultuur in veel Westerse landen. Europese landen die vroeger de siësta deden, leven steeds meer volgens het Noord-Europese model. Daar waar veel Japanners over een ijzeren discipline beschikken, is het moeilijk te zeggen of Westerse landen na een powernap op het werk net zo effectief de knop weer kunnen omdraaien. Al brengen powernaps veel voordelen met zich mee voor het individu, bestaat er een kans dat ze collectieve schade aanrichten.

Eén ding is zeker: voor zzp’ers die vanuit huis werken, een wekker binnen handbereik hebben en strenge afspraken maken met zichzelf, kan een powernap van tijd tot tijd heel nuttig zijn. Tot de tijd dat powernaps (mogelijk) een volwaardig onderdeel worden van onze werkcultuur, is het een idee om op het kantoor (of de flexwerkplek) vaker momenten van mindfulness te creëren.

Happy Napping

4Shares
Stuur ons een bericht:

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search