Gebruik vanaf 1 januari 2020 je nieuwe btw-nummer

Een nieuw btw-nummer voor de correspondentie met klanten

Heb jij je nieuwe btw-nummer al ontvangen? Vanaf 1 januari 2020 geldt het nieuwe btw-nummer. Je gebruikt je oude btw-nummer vanaf dat moment enkel nog voor de correspondentie met de Belastingdienst. Voor de correspondentie met je klanten krijg je een nieuw nummer.

Auteur: Marianne van de Werken

Advertorial
Language Lover

Vanwaar dat nieuwe nummer?

In de huidige btw-nummers van eenmanszaken is het Burger Servicenummer (BSN) van de eigenaar verwerkt. Dat betekent dat je burgerservicenummer in feite gewoon op straat ligt. Dat is niet wenselijk, want er wordt juist altijd gewaarschuwd dat criminelen met heel weinig gegevens leningen kunnen aanvragen of telefoonabonnementen kunnen afsluiten. Een nieuw nummer dus, zodat criminelen iets meer moeite moeten doen om aan je gegevens te komen.

Waar vermeld je je btw-nummer?

Het is om te beginnen verplicht om je btw-nummer te vermelden op facturen. Al jouw klanten dienen dus op de hoogte te zijn van je btw-nummer. Verkoop je je diensten of producten via internet, dan is het ook verplicht om je btw-nummer op je website te vermelden.

Hoe nu verder?

Het oude btw-nummer noemen we vanaf nu je omzetbelastingnummer (ob-nummer) en je krijgt van de Belastingdienst een nieuw btw-identificatienummer (btw-id) om te communiceren naar je klanten. Je ob-nummer gebruik je vanaf het nieuwe jaar alleen nog voor correspondentie met de Belastingdienst. Het btw-id gebruik je voor de communicatie naar je klanten. Tot de jaarwisseling gebruik je nog even de oude gegevens.

Het nieuwe btw-id en de KOR

Het nieuwe btw-id is niet het enige dat verandert in het nieuwe jaar. Ook de Kleine Ondernemersregeling gaat op de schop. Een rekenvoorbeeld en alles wat je moet weten over deze nieuwe regeling lees je in het artikel dat wij eerder al over de KOR publiceerden. Daarbij is het vooral belangrijk dat je jouw keuze op tijd doorgeeft aan de Belastingdienst.

Maak je vanaf 1 januari 2020 gebruik van de Kleine Ondernemersregeling, dan hoef je geen btw-aangifte te doen. Toch is het belangrijk om de brief met het oude en het nieuwe nummer die je van de Belastingdienst hebt gekregen, goed te bewaren. Wellicht heb je het ob-nummer op een later moment nog wel nodig. Natuurlijk kun je daarvoor ook even je oude correspondentie met de Belastingdienst bij elkaar zoeken, want daar staat het nummer ongetwijfeld nog in.

Extra kosten

Het kan natuurlijk zijn dat je nog veel brieven verstuurt en op je briefpapier standaard het oude btw-nummer hebt staan. Vanaf 1 januari 2020 kun je dit briefpapier officieel niet meer gebruiken. Dat betekent een extra kostenpost. Gelukkig mag je de kosten die je maakt voor jouw onderneming opvoeren bij de aangifte inkomstenbelasting en worden de kosten dus deels verrekend. Het is een schrale troost, maar je veiligheid is ook wat waard, toch?

0Shares
Stuur ons een bericht:

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search