Jos Burgers “MEESTER VAN DE EYEOPENERS’

Auteur: Laura van Esveld

Eén fan per dag

Het is duidelijk: Jos is een superster. Eén van de meest gevraagde managementsprekers in Nederland en tevens de bestverkopende managementauteur van dit moment. Wat hem extra bijzonder maakt? Het woordje management dat er telkens voor geplakt kan worden.

Advertorial

‘Laat zien dat je je vak beheerst en

help anderen met je kennis’

Fans krijgen door popmuziek, moderne kunst of Harry Potter boeken? Dat is makkelijk, maar fans krijgen door het hebben van briljante management skills? Daar klap ik voor in mijn handjes. Dat Jos’ eyeopeners alom toepasbaar zijn, blijkt wel uit de lange lijst van opdrachtgevers in de afgelopen jaren.

Van retail en overheidsinstanties tot bouwbedrijven en energiemaatschappijen. Uiteindelijk hebben zij immers allemaal klanten, en klanten zijn net mensen.

De wereld digitaliseert, processen en ontwikkelingen worden uit handen gegeven aan algoritmes en er wordt iedere dag meer gedaan met minder mankracht. De belangrijkste rea­lisatie daarbij is: wat doe je met de extra tijd die je creëert door processen te automatiseren?

Volgens Jos is het ant­woord op die vraag glashelder: die stop je terug in het contact met je klanten. Persoonlijk contact welteverstaan, want handen schudden met een algoritme is knap lastig.

jos burgers

Persoonlijk contact

Jos beantwoordt zijn eigen mails en neemt zelf de telefoon op. Waarbij het mij verbaast hoezeer mij dat verbaast. Als hij veel van dezelfde vragen krijgt, zorgt hij dat de informatie op zijn website wordt aangepast. Zoals de vraag; waar zijn presentaties allemaal bij te wonen zijn. “Toen heb ik be­sloten een agenda op de site te zetten. Een stukje digita­lisering van een proces waardoor ik meer tijd heb voor ander, persoonlijk contact.”

In zijn nieuwe boek ‘Eén fan per dag!’ grijpt Jos de persoonlijk­contact-stier bij de hoorns en tilt deze naar een volgend niveau. Je kunt natuurlijk zelf verkondigen dat je de beste bent. Een spannende pitch over je unieke dienst of product ontwikkelen en die tentoonstellen aan ieder luisterend oor. Wat nóg beter werkt, is als een ander dat doet. En niet omdat je hem onder de toonbank twintig euro toe hebt gestopt, maar omdat hij onvoorwaardelijk vertrouwen heeft in jouw kunnen.

Mensen helpen

Een simpele investering van aandacht, interesse, toewijding en oplossingen kunnen al voor één fan per dag zorgen. Wat volgens Jos overigens het minimale doel zou moeten zijn. De investering ‘tijd’ ontbreekt in dat rijtje, omdat het werven van fans vaak meer een kwestie van mentaliteit is dan van tijd.

Als zzp’er is dat zelfs nog iets eenvoudiger. Als starter heb je immers zeeën van tijd, tijd die je kunt besteden aan het uit­delen van ervaringen. “Laat zien dat je je vak beheerst en help anderen met je kennis.” Dit zal in het begin misschien wat on­wennig voelen; geven en delen is echter de norm. Deel je on­voorwaardelijk, dan kom je bijzonder sympathiek over en laat je een blijvende indruk achter bij mensen die misschien wel toekomstige klanten zijn of kennen.

Zo is Jos ook begonnen als spreker. “Spreken is iedereen aan te raden. Help mensen met je kennis, los van geld verdienen. Als spreker kun je laten zien wat je in huis hebt.”

Je moet laten zien wat jij in huis hebt en je niet groter voor­doen dan je bent. Ben je een zzp’er? Presenteer jezelf dan als zzp’er, niets meer en niets minder. Hoewel de term ‘personal branding’ Jos niet helemaal lijkt te passen, is dat precies waar hij op doelt. “Verstop jezelf niet achter je website. Geen ‘we en wij en ons’ als je in je uppie achter een laptop zit.”

Jos burgers

Krabbelaantekeningen

Spreken helpt je ook je eigen materie beter te begrijpen. “Zelfs als ik al tien keer dezelfde stof heb gepresenteerd, kan ik nog altijd nieuwe verbanden ontdekken.” leder publiek is weer anders en levert nieuwe input.

Tijdens zijn presentaties maakt Jos geen gebruik van een PowerPoint of andersoortig presentatiemateriaal. Een wit papier en een stift waarmee hij krabbelige aantekeningen maakt, die bij groter publiek gelukkig op een scherm ge­projecteerd worden. Dit ligt volgens Jos niet aan zijn leeftijd. “In de loop van de jaren is dat een beetje mijn ding geworden. Dat vinden de mensen dan leuk.”

Humor is een belangrijk wapen tijdens zijn presentaties. Dat heeft hij voornamelijk geleerd in zijn tijd als docent Marketing & Marktonderzoek. “Als docent moet je boeien. Inhoud overdragen in de juiste vorm zodat het blijft hangen en humor zorgt daarbij voor meer impact.”

jos burgers meervoud

Plan je pensioen

Met 65 jaar heeft Jos nog altijd een bomvolle agenda en aan stoppen denkt hij nog lang niet. “Het leuke is dat er steeds minder móet.” Aan zijn nieuwe boek “Eén fan per dag!” heeft hij tweeënhalf jaar gewerkt en komende zomer staat er dan ook een welverdiende sabbatical gepland. ”

Zijn laatste tip voor de moderne zzp’er:

Zorg ervoor dat je financieel op orde bent. Plan je pensioen goed, dan kun je te zijner tijd selectiever gaan werken. Doe meer dingen waar je energie van krijgt en laat liggen waar je dat niet van krijgt.

Als eerste op de hoogte blijven over nieuwe artikelen? schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang direct 3 handige groei tips!

Over de auteur:
“Met Facebookles.nl bied ik ondernemers een on- en offline cursusaanbod waar zij in hun eigen tempo kunnen leren over Facebook en Social Media (Advertising).”
0Shares
Stuur ons een bericht:

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search