Per ongeluk succes

Wist je dat coca cola per vergissing is ontstaan in een drogisterij?

En dat het waterijsje is uitgevonden door een jongetje van 11 jaar die zijn glaasje limonade vergat? Spontaan, op goed  geluk of door een grapje, het was in ieder geval geen zorgvuldig uitgedacht bedrijfsplan. Vier Nederlandse ondernemers ‘overkwam’ het succes.

Auteur: Hannah Cammeraat

Nina Hoek van Dijke

Nina Hoek van Dijke
van communicatiebureau Jong & Je Wil Wat

“Ik twijfelde wat ik wilde studeren. Ik vond jongeren interessant, dus ik dacht aan orthopedagogie of de pabo. Het werd uiteindelijk een studie communicatie. Toen ik tijdens mijn opleiding in aanraking kwam met een communicatiebureau voor jongeren, wist ik meteen dat deze combinatie perfect voor me was. In eerste instantie dacht ik: dat ga ik in loondienst doen, maar ja, toen kwam de crisis en ben ik dus maar voor mezelf begonnen.

Eigenlijk deed ik gewoon wat ik leuk vond. Het was een vakgebied dat me interesseerde, maar niet om daar per sé een bedrijf van te maken. Helemaal niet zelfs. Ik dacht, misschien als ik dertig ben, maar niet op mijn tweeëntwintigste. Het was niet echt iets en opeens werd het toch iets. Ik dacht, ik ga dit een half jaartje doen en dan vind ik wel een baan via dat netwerk, een freelance-opdracht of iets dergelijks. Er is vast wel iemand die me dan in dienst wil nemen. Dat gebeurde uiteindelijk ook, maar toen wilde ik zelf niet meer.”

Uit de hand gelopen hobby

“Jongerencommunicatie is een vak apart. Jongeren worden de hele dag overspoeld met informatie. Ze hebben dus behoefte aan een duidelijk, eerlijk en to-the-point verhaal. Ze moeten een reden hebben om te luisteren, te lezen, te doen en te kopen. Wij werken samen met jongeren en organisaties om te komen tot marketing- en communicatie-oplossingen. We doen onderzoek, geven workshops, hebben een jongerennetwerk en bedenken campagnes en concepten. Onze klanten bestaan uit de overheid, het onderwijs en het bedrijfsleven.

Ik ben gelukkig en blij met mijn bedrijf en zou niet meer anders willen. Ik ken ondernemers die starten met een plan en die van zichzelf succesvol moeten worden. Bij mij is het echt ontstaan vanuit een uit de hand gelopen hobby met de gedachte: misschien verdien ik wel wat mee. Ik had niet gedacht dat het ook echt zou lukken. Maar het is me ook niet allemaal komen aanwaaien, hoor. Ik heb alles zelf moeten uitzoeken. Hoe maak ik een factuur? Hoe maak ik een offerte? Ik haalde die termen überhaupt al door elkaar.”

Info: www.jongenjewilwat.nl

Michiel Dicker
van kledinglijn Pockies

“Pockies begon ergens tussen de bank en de keuken. Vier jaar geleden lag ik in m’n onderbroek te bellen op de bank en liep ik naar de keuken maar kon mijn telefoon nergens kwijt. Geen wereldgroot probleem, maar ik dacht hardop: best wel raar dat er geen zakken in een onderbroek zitten. Waarop mijn huisgenoot Karel zei: “Gaan we ze toch maken!” Hoe heeft de mensheid het al die eeuwen zonder kunnen doen? Een groot raadsel. Waar liet men in de dertiende eeuw zijn telefoon als hij op de bank lag? Op welke plek verborg Columbus z’n paspoort toen hij de tocht naar Amerika maakte?

Michiel Dicker

We vroegen een derde vriend erbij, Rob, en samen begonnen we het bedrijf Pockies, de enige boxershort met zakken. We werken nog steeds met z’n drieën. We hebben het idee dat het met een heleboel geluk gepaard is gegaan. Het voelt onwerkelijk dat het vanaf die eerste lading onderbroeken is geworden wat het nu is.”

De eerste investering

“Ondernemer zijn betekent risico’s durven nemen. Het grootste risico dat we ooit hebben genomen, was de eerste investering. We stopten alledrie al ons spaargeld erin en toen moesten we afwachten. Verkoopt het wel of verkoopt het niet? Zo niet, dan hadden we heel veel geld in de lucht verbrand en genoeg onderbroeken voor de rest van ons leven. Maar omdat die eerste verkoop best wel vlot ging, hebben we daarna met redelijke financiële zekerheid kunnen investeren, zonder dat we gebruik maakten van andere investeerders.”

Info: www.pockies.nl

Saskia de laat

Saskia de Laat
van de site www.christmaholic.nl

“Het begon als een grapje. Ik had eerst een blog genaamd Writeholic, dat ging over mijn eigen leven. Later, toen ik communicatie ging studeren, ben ik via dat blog meer kennis gaan delen over m’n vakgebied. In de kerstperiode schreef ik over Kerstmis en veranderde ik Writeholic in Christmaholic, gewoon voor de gein. Nou, daar werd superleuk op gereageerd. Het jaar daarna dacht ik: ik trek ze gewoon uit elkaar en begin een apart blog over Kerstmis. In het eerste jaar heb ik misschien tien blogs geplaatst.

Daar kwamen super veel bezoekers op af waardoor ik dacht: daar moet ik iets mee doen! Ik vind Kerstmis namelijk de leukste periode van het jaar. De dagen die steeds donkerder en kouder worden, de kerstversieringen en kerstlampjes overal, waardoor het juist de warmste en lichtste tijd van het jaar wordt. Met Christmaholic kan ik mijn passie voor Kerst combineren met mijn liefde voor schrijven en bloggen.”

500.000 unieke bezoekers

“Ik begon het serieuzer aan te pakken en al snel kreeg ik verzoeken van bedrijven die wilden adverteren op mijn website. Ik had er helemaal niet bij nagedacht dat ik er écht iets mee kon. Het was gewoon een hobby en toen moest ik opeens beslissen of ik er serieus iets van wilde maken. Nu trek ik rond december zo’n 500.000 unieke bezoekers. Ik heb op een gegeven moment mijn baan bij Frankwatching opgezegd omdat het niet meer te combineren viel.

Er staan inmiddels honderden artikelen over Kerst op mijn site en ruim zes maanden per jaar help ik bedrijven met het delen van kennis in de vorm van geschreven content. Vanaf de zomer ben ik vooral bezig met mijn kerstblog en doe ik niks anders dan kerstinspiratie delen. Sommige lezers zijn nog veel grotere kerstfans dan ik. Die bezoeken elk weekend een andere kerstmarkt en hebben het hele jaar door een kersttafeltje staan. Maar dat vind ik juist zo leuk aan dit werk, dat je een platform kunt maken en geven aan mensen met dezelfde interesse.”
Info: www.christmaholic.nl

Sandra Bouw
van webshop Creadream

“Ik had het geluk dat een studiegenoot van mijn opleiding informatica wist hoe je gratis een domeinnaam kon registreren. Ik wilde dat zelf ook proberen en deed ‘t voor de grap met www.kralen.com. Ik ben erg creatief en was als hobbyist veel bezig met kralen. Ik vond het leuk om een domeinnaam te hebben en begon met het maken van tutorials, een adressenpagina voor kralenwinkels, boekenlijsten en alles wat met kralen te maken heeft.

Sandra Bouw

Na een aantal jaren had ik al gauw een paar honderd bezoekers per dag op de website. M’n broer zei dat ik daar iets mee moest doen, dus zo ben ik begonnen met het verkopen van kralenpakketjes. Dat liep goed en ik vond het leuk om te proberen. Ik mocht als afstudeerstage webwinkel www.creadream.nl programmeren en sindsdien ben ik daar fulltime mee doorgegaan, inmiddels al dertien jaar. Ik heb bijna vijfduizend verschillende artikelen in mijn assortiment. Nu heb ik zelfs personeel in dienst en sinds drie jaar lever ik ook als groothandel via www.miykigroothandel.nl.”

De klanten waren er al

“Er komt veel kijken bij een eigen bedrijf, maar het geeft dan ook extra veel voldoening als het lukt. Ik ben begonnen omdat ik de bezoekers al had. Zo is het vanzelf op m’n pad gekomen. Dan moet je alsnog uitzoeken of het lukt, maar de potentiële klanten waren er al. Dat maakte het in mijn geval wel makkelijker.”

Info: www.creadream.nl

Per ongeluk uitgevonden wereldwijd

Coca-Cola

Dr. John Styth Pemberton was in 1886 een middeltje aan het maken tegen duizelingen en algehele malaise. Bovendien was hij op zoek naar iets om van zijn morfineverslaving af te komen. Hij moest zoveel pijnstillers innemen omdat hij in de Slag bij Columbus gewond was geraakt. Hij had een drogisterij in Atlanta en brouwde een drankje wat nu bekend staat als Coca-Cola. Het recept is altijd geheim gehouden, maar bekend is dat er kolanoten voor gebruikt werden, want daar is de drank ook naar vernoemd. Nu is het de populairste frisdrank ter wereld!

Post-it

Art Fry was onderzoeker en zong in een kerkkoor. Bij het openslaan van zijn gezangenbundel zakten de bladwijzers steeds helemaal weg. Zijn collega had eerder een soort lijm uitgevonden die bijzonder zwak was. Er werd niks mee gedaan, want het goedje plakte niet genoeg. In dit geval zag Fry in één keer de goede toepassing: de mislukte lijm gebruiken op een bladwijzer zodat er geen lijmresten blijven kleven. De Post-it was geboren!

Chips

In 1853 bakte de Amerikaanse kok George Crum bij toeval de allereerste chips in het Moon’s Lake House Hotel in Saratoga Springs in Amerika. Een ontevreden klant klaagde dat zijn aardappelschijfjes te dik, te klef en niet voldoende gezouten waren. De zwaar beledigde Crum sneed ze flinterdun en bakte ze door, waarna hij ze aan de lastige klant serveerde, die ze vervolgens met veel smaak verorberde. Zijn cynische grap bleek het begin te zijn van een doorslaand succes. De eerste chips waren geboren!

Het waterijsje

Frank Epperson was 11 jaar oud toen hij in San Francisco per ongeluk het waterijsje uitvond. Op een koude nacht in 1905 liet hij een restje limonade met een roerstokje buiten staan. De volgende ochtend vond hij het bevroren terug, likte er aan en vond het lekker. Deze herinnering liet hem niet meer los en in 1924 begon de volwassen Epperson zijn idee te commercialiseren. De Epsicle (later ook wel ‘Popsicle’ genoemd) werd aanvankelijk gepromoot als een ‘bevroren frisdrank op een stokje’.

0Shares
Stuur ons een bericht:

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search