Confessions of a Freelancer #38 Gewoon voor de leuk

Hobby.

“Mijn bedrijf ís mijn hobby.” – Herken je deze uitspraak? Hij gaat hand in hand met passie, toewijding, stress en burn-outs. Hand in hand met ontwikkeling, creativiteit, psychische klachten en een verwaarloosd thuisfront.

Van je hobby je werk maken (of je werk zien veranderen in je hobby) is het slechtste wat je als ondernemer kunt doen. Zodra je namelijk een businessmodel rondom je hobby gaat verzinnen dan trek je direct de handrem aan, ‘want het moet wel leuk blijven’.

Advertorial

Het moet echter ook de pot spekken, maar ook leuk blijven. Een recept voor een regelrechte ramp.

Tweestrijd.

Als je hobby je werk wordt zal je nooit écht succesvol worden en opschalen, maar ook niet meer genieten van dat waar je voorheen alleen maar energie van kreeg. Beschouw je je bedrijf als hobby? Dan zal de echte groei, de wereldovername van jouw merk uitblijven. Dit gaat meestal samen met de liefkozende titel ‘mijn bedrijfje’.

Daarnaast zal je jezelf nooit los van je bedrijf kunnen zien. Je bent verbonden en de boel zou instorten als jij je niet met de dagelijkse gang van zaken bezighoudt.

Potentie.

Door werk en hobby met elkaar te verweven zullen beide zich nooit tot de volle potentie ontwikkelen. Een hobby kun je niet zakelijk bekijken en harde, noodzakelijke beslissingen nemen zal je altijd aan het hart gaan. Het plezier zal je snel vergaan als alles wat je leuk vindt ineens in een businessmodel moet passen en inkomen moet gaan genereren.

Wat is er mis met: ‘Gewoon voor de leuk?’

Toen ik na de aanschaf van mijn nieuwste project aan mijn omgeving vertelde wat het plan was, was de eerste vraag die ik terug kreeg meestal: “Hoe gaat dat dan geld opleveren?” Een reactie die ik zelf in de loop der jaren heb gecreëerd. Alles moest altijd op de één of andere manier bijdragen aan een vollere portemonnee. Een auto kopen? Alleen als hij nog goed te verkopen is.. Een laptop, bankstel of kledingkast kopen? Alleen als hij ook over een jaar of twee zijn waarde nog heeft behouden.

Money-drive mindset.

Het resultaat van zo’n money-driven mindset was dat ik bijna nooit meer iets ‘gewoon voor de leuk’ deed. Dat ik bijna nooit meer geld (of energie) uitgaf aan iets dat ik gewoon graag wilde hebben of waarvan het me leuk leek om er mee aan de slag te gaan. Een hobby dus.

Sinds mijn bedrijf niet meer mijn hobby is heeft mijn omzet een ongekende groei meegemaakt. Ik neem beslissingen zakelijk en weloverwogen. En anderzijds heb ik laatst, gewoon voor de leuk, een hele dag onder een caravan gelegen om de remmerij groot onderhoud te geven. Een hobby geeft je de ruimte om te experimenteren en schaamteloos te falen (de remmen lopen nog steeds een beetje stroef).

Die vrijheid buiten mijn bedrijf maakt me een betere ondernemer binnen mijn bedrijf. Niet te vergeten dat ‘lekker hobbyen’ me onwijs veel energie geeft, energie die ik later weer kan gebruiken als mijn bedrijf een injectie nodig heeft. Beste beslissing ooit dus en de peace of mind die ik er gratis bij krijg is bijzonder welkom.

 

 

8Shares

“Met Facebookles.nl bied ik ondernemers een on- en offline cursusaanbod waar zij in hun eigen tempo kunnen leren over Facebook en Social Media (Advertising).”

Stuur ons een bericht:

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search