De Battle – de verantwoordelijkheid van Facebook

Laura versus Marco #2

Facebook ligt onder vuur en de privacy van de consument beheerst het nieuws. Wie is verantwoordelijk voor de content op Facebook? Worden we gemanipuleerd of kiezen we zelf? Wij vroegen twee van onze bloggers een battle aan te gaan: Marco van den Doel en Laura van Esveld kruisen de pennen!

Online marketeer Laura van Esveld: 

‘De verantwoordelijkheid voor content op Facebook ligt bij jezelf’

Facebook ligt de laatste tijd onder vuur. Het verzamelen van data die het mogelijk maken om psychologische profielen van zijn gebruikers te schetsen en zelfs te voorspellen wat hun volgende zet zal zijn, laat veel gebruikers achter de oren krabben.

Advertorial

Als ondernemers zoeken we een balans tussen de bescherming van onze data als privé-gebruiker en het gebruiken van diezelfde data om ons zakelijk te profileren. Maar bij wie ligt die verantwoording?

Politieke beïnvloeding

De Trump campagne is het uitgelezen voorbeeld. Hadden Russische afgezanten het recht om grootschalig advertenties op Facebook in te kopen om vervolgens zeer specifieke content te tonen aan de Amerikaans stemgerechtigden?

De lijn tussen marketing en beïnvloeding is dun, want is niet iedere online marketeer op zijn eigen manier bezig om de psyche van zijn doelgroep binnen te treden?

We zitten middenin een technologische revolutie en soms blijft handhaving dan achter op ontwikkeling. Daarnaast ligt het Facebook algoritme aan de grond van alles wat wel of niet mag op Facebook. Een AI (Artificial Intellegence – red.) die bepaalt welke advertenties live gaan, welke woorden je mag gebruiken en welke beelden je mag tonen.

Ons lot ligt in digitale handen. Dit is de toekomst en wij zijn overgeleverd aan primitieve handhaving in een digitaliserend tijdperk. Coca Cola, Coolblue, Bol.com, Heineken; allemaal merken met marketingbudgetten die door het dak gaan. Genoeg budget om een publieke opinie te beïnvloeden en een grootschalige beweging teweeg te brengen. Een grootschalige beweging richting de supermarkt of hun webshop, welteverstaan. Dwingen deze merken je om hun product af te nemen? Sta je bij de kassa met een pistool op je hoofd gericht? Nee.

Je kiest zelf

Net zoals alle Trump stemmers zelfstandig naar het stembureau zijn gegaan en het bolletje bij zijn naam rood hebben gekleurd, kies jij er zelf voor om Coca Cola uit het schap te pakken. (Goede) online marketing schept een verlangen. Het verlangen naar een ijskoude Heineken, het verlangen naar America first. En content in de vorm van een Facebookpost of advertentie is de drager van dat verlangen.

Dus waar ligt de verantwoording voor die content? Wie bepaalt of iets fake news is of slechts ijzersterke marketing? Wanneer wordt een aantrekkelijk kennisartikel een lokkertje?

Als Facebookgebruiker heb je een eigen verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid om je informatiebronnen zelf te selecteren en jezelf te informeren. Is Facebook je voornaamste nieuwsvoorziening? Dan ben je naïef en heb je niet begrepen waar Facebook om draait.

En het is moeilijk, ik weet er alles van. We scrollen door onze tijdlijn en nog voordat je hebt besloten of een post integer is, heb je de titel al in je opgenomen. We zijn geneigd om content dat gepresenteerd wordt als waarheid, ook als waarheid tot ons te nemen. Om kritisch door die tijdlijn te scrollen is er een bewustwording nodig en wellicht wist je dit niet, maar: niet alles dat op internet staat is waar!

Wees baas over je eigen nieuws

Wees baas over je eigen nieuwsvoorziening en neem Facebookadvertenties voor wat ze zijn: advertenties. Te herkennen overigens aan het woord gesponsord naast het wereldbolletje. Niet anders dan de advertenties in het reclameblok op RTL4 of de grote billboards langs de weg. Een merk, bedrijf of politieke partij toont jou zijn USP’s (Unique Selling Point’s – red.) en wil jou ervan overtuigen zijn dienst af te nemen, product te kopen of te stemmen bij de volgende verkiezingen.

De ‘lelijke’ dingen over een product zullen nooit op die billboards (offline én online) staan. Dat zou gek zijn ook, stel je voor: ‘Neem een verfrissende Coca Cola op een zonnige dag, je gaat er wel flink van boeren’ – of – ‘Coolblue, alles voor een glimlach. Die zal je snel vergaan als je de factuur ziet’ – of – ‘Bol.com, we staan 24/7 voor je klaar. Behalve als je bij één van onze partners bestelt, dan weten we niet zeker wanneer je pakketje komt’.

Aanstoot, geweld en onbedoeld naakt is de enige content waar Facebook zijn gebruikers tegen moet beschermen. Voor al het andere is het aan ons als gebruiker om het marketingskelet te signaleren en zelf te besluiten of we ons daar wel of niet door laten beïnvloeden. Met andere woorden, wij zijn zelf verantwoordelijk voor de content die we tot ons nemen en de keuzes die we maken.

facebook banner

Communicatie-adviseur Marco van den Doel:

‘De verantwoordelijkheid voor content op Facebook ligt bij Facebook’

Het miljarden bedrijf Facebook is in opspraak geraakt doordat het Britse bedrijf Cambridge Analytica meer dan 50 miljoen gebruikersprofielen ‘kocht’ om hiermee de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 en de Brexit te beïnvloeden.

De CEO van Facebook, Mark Zuckerberg, moest voor het Amerikaanse Congres uitleggen waarom zijn bedrijf de data van miljoenen gebruikersprofielen verzamelt en daar geld mee verdient. De, vooral oude senatoren hadden geen idee wat Facebook eigenlijk doet, wat het businessmodel is en wat een algoritme is. Dus gaf Zuckerberg een college Facebookmarketing aan de senatoren en toen hij klaar was met zijn ‘college’ was het bedrijf 3 miljard dollar meer waard. Helaas, de congresleden hadden nog steeds geen idee waar het over ging. Eén senator begreep niet dat Facebook zijn geld verdient door het verkopen van advertenties. Zie: https://youtu.be/n2H8wx1aBiQ

Het gaat om manipulatie

Online marketeers proberen doelgroepen te beïnvloeden om te zorgen dat ze een bepaald product kopen of een dienst afnemen. Er is niets mis met het maken van online marketingreclame en het beïnvloeden van de consument. Maar in het geval van Facebook gaat het om meer dan alleen het verkopen van advertenties. Het gaat om manipulatie.

Het argument dat Trump stemmers vrijwillig op hem stemden is voor een groot gedeelte waar. Maar door de data die Cambridge Analytica had van de miljoenen Facebookgebruikers werd er ingespeeld op de angst en onvrede van mensen. De kiezers kregen advertenties voorgeschoteld die hun angst en onvrede verder aanwakkerden. Het waren ook niet echt advertenties, meer propaganda. Facebook liet dit alles toe en is dus verantwoordelijk voor deze content.

Daarnaast is er nog een ander probleem. Met de nieuwe privacywet AVG krijgen Facebookgebruikers nu allerlei berichten in hun tijdlijn en op hun bedrijfspagina, waar Facebook uitlegt wat hun beleid is en welke richtlijnen ze hanteren, zodat ze zich houden aan de AVG.

Maar iedereen die op Facebook zit, weet dat je privacy niet echt gewaarborgd wordt. Facebook weet bijna alles van je. Facebook is overigens niet de enige techgigant die dat weet. Google weet wellicht nog meer van zijn gebruikers.

facebook2 banner

Privacy schendingen

De Facebookgebruiker is zich niet altijd bewust van de privacyschendingen van Facebook. En natuurlijk, ik ben ook van mening dat je als gebruiker zelf verantwoording draagt voor wat je op Facebook, of op welk ander social mediakanaal dan ook, plaatst.

Ook ben ik het ermee eens dat je tamelijk naïef bent als Facebook je primaire en enige informatie bron is. En alles wat op Facebook staat is niet per definitie waar. Maar de content die je krijgt voorgeschoteld door Facebook, gebeurt op basis van wat jij liket, deelt en bekijkt. Zo verzamelt Facebook data en verkoopt die schaamteloos aan verschillende databedrijven, en aan grote jongens zoals Heineken, Coolblue en Coca Cola.

Kortom, jij als Facebookgebruiker bent tot op zeker hoogte verantwoordelijk voor de nieuwsbronnen die je selecteert en raadpleegt. Als Facebook je enige nieuwsbron is, ben je inderdaad naïef. Facebook is niets minder dan een commercieel bedrijf dat met het verkopen van advertenties geld verdient. Dat is hun businessmodel.

Maar als het aankomt op de verkoop van gebruikersprofielen en het toestaan van propaganda om de maatschappelijke opinie te beïnvloeden, dan is het bedrijf fout bezig. Facebook is dan wel degelijk verantwoordelijk voor de content die er op hun platform wordt geplaatst.

Nepnieuws

De grote hoeveelheid nepnieuws die er rondom de Amerikaanse presidentsverkiezingen  op Facebook verscheen, is de verantwoordelijkheid van Facebook. Facebook kent de richtlijnen van wat geoorloofd is en wat niet. De consument weet niet wanneer iets nepnieuws is.

Als gebruiker moet jij je zelf kunnen wapenen tegen de invloed die Facebook heeft en de beïnvloeding van wat jij in je tijdlijn te zien krijgt. Loop eens door je privacyinstellingen heen en pas deze aan. Dat kan ervoor zorgen dat je wellicht minder wordt gemanipuleerd. Voor de rest moet je gewoon je gezonde verstand gebruiken!

Klik hier om ook de vorige battle over wapenbezit te lezen.

0Shares
Stuur ons een bericht:

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search