Digitaal Darwinisme

Online overleven of uitsterven

Ook op de digitale markt geldt Darwins survival of the fittest. Kun je als bedrijf niet online meekomen, dan red je het niet. Of je nou een eenmans zaak bent of een multinational. Het overkwam V&D en Kijkshop. Ben jij als kleine ondernemer klaar voor een nieuw digitaal tijdperk?

Auteur Litza van Dijk

Advertorial

Het grote voordeel van de toenemende digitalisering is dat iedereen (nóg makkelijker) zijn eigen product kan verkopen. Het nadeel is dat niet iedereen met die snelle digitale veranderingen kan meekomen. Zelfs grote bedrijven als V&D en Kijkshop gingen (deels) ten onder omdat het hen ontbrak aan online kennis en techniek.

Kijkshop werd constant ingehaald door online retailers die wél wisten waar de klant behoefte aan had, en V&D investeerde te weinig in online, waardoor het eeuwen duurde voordat je pakketje thuis of bij je filiaal werd bezorgd.

Zij speelden te laat in op (online) veranderingen en raakten steeds verder verwijderd van hun klanten. Jammer, maar helaas; diegene die zich het beste aanpast, overleeft. Weet jij zeker dat je als kleine ondernemer klaar bent voor een nieuw digitaal tijdperk?

Sta open voor samenwerking

“Als zelfstandige biedt nieuwe technologie steeds meer mogelijkheden,” zegt ook trendwatcher Sander Duivestein. Hij is een gerenommeerd spreker, internetondernemer en expert op het gebied van nieuwe technologie. Sander ziet veel waardevolle technologische ontwikkelingen voor ondernemers:

“Dankzij de informatietechnologie bestaan er geen barrières meer ten aanzien van kennis, locatie, taal en tijd. Het beste komt dit tot uiting in het veelvuldige gebruik van sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Daar moet je aanwezig zijn om met anderen te communiceren en samen te werken. Je reputatie is hierbij uitermate belangrijk, die kan jou online maken of breken. Succesvolle voorbeelden hiervan zijn de aanbevelingssystemen van Amazon, Uber en AirBnb.”

kijkshop

Negeer geen signalen

Al deze ketens raakten ook steeds verder verwijderd van hun ideale klant, omdat ze de behoeften niet kenden of deze simpelweg negeerden. Vraag jezelf af: ben jij nog steeds relevant voor je klant?

Neem mijn kapster bijvoorbeeld – al jaren zelfstandig ondernemer. Ze nam pas een tweede mobiele telefoon om te kunnen voldoen aan reserveringen via mail, telefoon en app. Deze afspraken handmatig inplannen kost haar veel tijd. Of ze weleens nadacht over een online reserveringssysteem, vroeg ik haar. Ja, zei ze. “Maar het kost veel geld en ik weet niet of het precies kan wat ik wil.”

Jammer, want als klant had ik het wel interessant gevonden om online te kunnen boeken en een reminder te krijgen. Maar mij werd niks gevraagd. Zonde! Natuurlijk gaat succesvol ondernemen over meer dan investeren in nieuwe tools. Het gaat om je klant op een andere manier van dienst zijn.

‘Simpelweg komen opdagen is niet genoeg. Ga het contact met je klant aan!’

Om te beginnen moet je weten wat je klant echt wenst en wilt. Maar dan ben je er nog niet. Je moet als ondernemer ook het probleem van je klant oplossen – en laten zien dat je er bent. Met een webinar bijvoorbeeld, bereik je zo een hele groep mensen. Met een community verdien je een passief inkomen. Online producten verkopen was nog nooit zo simpel. Heel interessant als je hier de juiste klanten aan weet te koppelen.

Jouw klant koopt sneller bij jou als jij een persoonlijke indruk maakt en de verbinding opzoekt. Waar een Vroom & Dreesmann telkens hard werkte aan z’n imago, raakte het ook ergens z’n ziel kwijt. Als kleinere ondernemer heb jij de unieke kans om het gezicht achter het merk te laten zien.

Sterker nog, je online reputatie is belangrijker dan ooit, vindt Sander Duivestein:

“Je online reputatie wordt in de on demand -, de deel – en de gig-economie steeds belangrijker. Het hebben van een goede online presentatie wordt in de nabije toekomst zelfs belangrijker dan de oude mond-tot-mond reclame. Besta je online niet, dan doe je simpelweg niet mee.”

Online zichtbaarheid lijkt cruciaal. “Maar alleen laten zien dat je er bent, is niet genoeg,” zegt Kim de Jong, financieel expert en eigenaar van House of Tax. Een online adviespraktijk waarmee zij ondernemers ondersteunt in administratie, boekhouding en financiële planning. Kim zegt over deze zichtbaarheid:

“Bij online ondernemen is alleen op komen dagen (online beschikbaar zijn) niet voldoende. Je moet jezelf laten zien en het contact aangaan met je (potentiële) klanten. Mijn grootste tip voor het behalen van financiële doelen geldt voor zowel online als offline ondernemingen: wees consistent in het maken van keuzes.”

Beweeg mee met je klant en stel je flexibel op

Meebewegen met de klant en contact leggen, dat doet Kim zelf ook. Zij was één van de eerste boekhouders die het aandurfde 100% online te ondernemen. Samen met haar team adviseert zij onder andere digital nomads op het gebied van belasting en planning. Allemaal locatie-onafhankelijk en wanneer het beide partijen uitkomt. Deze verschuiving naar online dienstverlening was voor de financiële branche niet vanzelfsprekend.

Kim: “Wat ontzettend belangrijk is, is om je te realiseren dat dit een hele grote omslag is voor het huidige beroep. Tot op heden was je kennis namelijk hetgeen waarvoor je betaald kreeg, dat ga je niet weggeven of verkopen. De meeste boekhouders zijn ook geen trainers of verkopers.”

Zo’n omslag maken, daar heb je lef voor nodig. Als je als freelancer twijfelt over je koers, vraag jezelf dan af: doe ik nog steeds waar mensen behoefte aan hebben? Welke vaardigheden heb ik die op de klantvraag aansluiten? Dat betekent trouwens niet dat je als zzp’er maar één niche moet kiezen. In sommige gevallen betekent het juist een keuze maken om allerlei nevenactiviteiten te laten vallen.

“Maar,” zegt Kim, “een combinatie van jouw vaardigheden geeft je de kans om op een nieuwe manier te ondernemen. Ik blijf flexibel en beweeg mee met de behoefte van de markt en mijzelf – wat ik leuk vind. Onder mijn klanten zie ik dezelfde verschuiving gebeuren: er ontstaan hybride ondernemingen. De tijd dat je een traditioneel vak leert en automatisch klanten krijgt gaat voorbij.”

Deel je kennis en breng vraag & aanbod samen

Daarmee lijkt de tijd dat je als ondernemer informatie voor jezelf hield, ook voorbij. Je moet de juiste content maken, die op het juiste moment bij je klant terechtkomt. Ook grote bedrijven zien steeds meer de waarde van content marketing en pakken dit professioneler op.

Je online kennis delen geeft je vaak ook nieuwe connecties in je vakgebied. Sceptici denken misschien dat het alleen gaat om ‘vluchtige informatie’. Maar je kennis delen via kanalen zoals Instagram kan juist heel nuttig zijn. Via deze socials kun je langdurige contacten opbouwen met andere freelancers en opdrachtgevers.

En dat is gunstig, want in veel branches komen de meeste opdrachten weer van andere professionals in hetzelfde vakgebied. “Dankzij de digitale revolutie wordt het samenbrengen van vraag & aanbod sowieso steeds makkelijker,” signaleert ook trendwatcher Sander. “Informatietechnologie maakt een oneindig aantal markten mogelijk. Vraag en aanbod kunnen frictieloos op ongekende manieren aan elkaar gekoppeld worden. De zzp’er van de toekomst is tegelijkertijd het nieuwe bedrijf en de nieuwe markt.”

Jezelf constant uitdagen en aanpassen is het nieuwe overleven

Bekijk de ontwikkelingen als een frisse start

“Je ziet het, de technologische vooruitgang is breder dan meedoen met de nieuwste tools. Stel je jezelf flexibel op, dan ben je als ondernemer klaar voor de toekomst. In tegenstelling tot grote bedrijven heb je als zelfstandig ondernemer een groot voordeel,” zegt Sander. “Je kunt vandaag besluiten dat je het morgen anders wil doen.”

“Dankzij digitale informatietechnologie leven we in een tijdperk van versnelde verandering. Bestaande bedrijven zijn te log om met de snelheid van technologische innovaties om te kunnen gaan. Ze willen wel veranderen, maar de bestaande bedrijfscultuur, de waan van de dag en yesterday’s shit maken dit nagenoeg onmogelijk. Zzp’ers zijn wel in staat om snel te veranderen, om mee te bewegen met technologische golven, omdat ze geen last hebben van legacy zoals grote bedrijven.”

Vergeet niet, de digitalisering biedt jouzelf als freelancer ook vrijheid. Het geeft je de mogelijkheid om locatie-onafhankelijk te werken en de krachten te bundelen met andere ondernemers. Ook Sander Duivestein ziet eindeloos veel kansen voor diegenen die openstaan voor online.

“Het internet leent zich namelijk bij uitstek voor het vinden van gelijkgestemden, voor het creëren van een community rondom een bepaald idee. De kaarten zijn dus nog lang niet geschud. Dankzij de introductie van nieuwe technologie ligt er voor iedereen een wereld van kansen en mogelijkheden open.”

Wat je ook beslist op het gebied van online, alles draait om bewust kiezen, consequent acties uitvoeren en flexibel blijven. Dat neemt niet weg dat je jezelf zal tegenkomen bij het uitvoeren van een nieuwe strategie. Is jezelf constant uitdagen en aanpassen het nieuwe overleven? Misschien wel. Maar dat maakt ondernemen ook juist zo leuk en uitdagend!

hema

Journalist Litza van Dijk:
Website: www.taaltoerist.nl
Instagram: https://www.instagram.com/taaltoerist/
Facebook: https://www.facebook.com/taaltoerist/

Kim de Jong, financieel expert en eigenaar van House of Tax:
Website: https://www.houseoftax.nl en https://www.serious-business.nl
Instagram: https://www.instagram.com/bykimdejong/
Facebook: https://www.facebook.com/bykimdejong/

Sander Duivestein, trendwatcher, spreker, internetondernemer en expert op het gebied van nieuwe technologie:
Website:http://www.sanderduivestein.com
Twitter: https://twitter.com/duivestein

1Shares
Stuur ons een bericht:

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search