FuckUp Nights Haarlem 4

‘Onze arrogantie haalde een streep door het succes’

Rik Toe Water

Grote merken roepen vaak de hulp in van een reclamebureau. Er worden flitsende commercials bedacht en advertentiecampagnes voor de sociale media uitgezet. Rik was één van de poppetjes die mocht meedenken over de marketingplannen voor een bekend merk van bruine melk. Bruine melk? Ja precies, melk met een kleurtje van een merk dat we allemaal kennen en dat Rik daarom niet bij naam wil noemen. Tijdens de FuckUp Night vertelt hij hoe arrogantie een streep door zijn succes haalde.

Auteur: Marianne van de Werken,  Foto’s: Astrid Zwanikken

Advertorial

“Ik ben behoorlijk eigenwijs en dat heeft me ontzettend ver gebracht,” start Rik zijn verhaal. Gitarist Bas speelt wat akkoorden, want volgens Rik komen zijn woorden dan poëtischer over. “Ik kwam binnen bij een groot reclamebureau. Het ging er goed. Heel goed zelfs. We bedachten de grootste campagnes. En dus ook voor die opdrachtgever van de bruine melk.

We leken lekker bezig. De leads gingen omhoog en we kregen veel likes op onze berichten op sociale media. We vonden onszelf leuk. Onze grappen waren flauw, maar ze scoorden enorm goed. En dan word je arrogant. We verloren de aandacht voor wat er echt speelde.”

Ze kozen voor onze concurrent

“Toen de opdrachtgever tussentijds een briefing stuurde, leek er dan ook geen vuiltje aan de lucht. Ze waren enthousiast over onze ideeën, maar we wisten niet dat er kapers op de kust waren. Tijdens de pitch presenteerden we ons plan. We waren arrogant en eigenwijs en hadden totaal geen oog voor wat de opdrachtgever ons in de briefing gevraagd had.

Ze vroegen ons nog waarom we niet deden wat ze gevraagd hadden.” De concurrent won de klant. Maar dat was niet het enige. “Bruine melk heeft ook een witte variant bij een andere opdrachtgever. En dat merk koos ook voor de concurrent. En daarna nog vijf merken. We werden niet eens meer uitgenodigd voor een pitch! Slijmen bij de klant werkt dus echt.”

Rik werd met zijn team even teruggeworpen naar de basis. “Als je aandacht verslapt, daalt ook de creativiteit. En dat kost dus geld en klanten. Dat keihard vallen, zorgde er wel voor dat de voetjes weer op de grond kwamen. En ik heb er tien wijze lessen uit getrokken die ik graag met jullie wil delen.”

rik toe water

Tien wijze lessen

De sheets geven ons een top 10 van wat Rik van zijn fuckup heeft geleerd. Punt voor punt loopt hij de punten af. Hij vertelt dat het belangrijk is om goed naar de klant te luisteren en door te vragen. Zijn arrogantie heeft hem bij zijn fuckup behoorlijk in de weg gezeten en hij waarschuwt dan ook meerdere malen voor deze negatieve eigenschap. “Als je denkt dat een ander bureau de opdracht beter kan uitvoeren, dan is ‘nee’ ook een antwoord. Het personeel moet wel gemotiveerd blijven en doe dus alleen klussen die jullie ook echt leuk vinden.”

Maar Rik is nog niet klaar. “Bij veel opdrachten wordt eigen inbreng gewaardeerd en als de briefing dus een beetje suf is, bereid dan naast de presentatie volgens de brief ook een back-up plan voor met jouw perfecte idee. Laat daarbij zien dat je de randvoorwaarden van de klant hebt willen volgen, maar ook zelf hebt nagedacht.” De belangrijkste les van Rik volgt bij punt 8. “Twijfel je of je met een klant wil samenwerken doe het dan niet. Vertrouw op je onderbuik.”

rik toe water
Over de auteur:
Tot eind 2016 werkte ik als jurist voor de overheid, maar mijn liefde voor taal kwam hierbij onvoldoende tot zijn recht en daarom besloot ik een carrièreswitch te maken. Met mijn bedrijf Language Lover geef ik gehoor aan een langgekoesterde wens, namelijk het schrijven en redigeren van teksten. Ik ben nu dan ook een echte ‘Taalp(J)urist’!
Marianne van de Werken, Language Lover
0Shares
Stuur ons een bericht:

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search