Het geheim van een superster

Review biografie André Rieu

Waarom is André Rieu zo succesvol? En wat kunnen andere ondernemers van hem leren? Op die vragen probeert auteur Johan Nebbeling een antwoord te geven in Denken als Rieu, dat deel uitmaakt van de serie ‘Topondernemers’.

Auteur: Eva de Jong

Advertorial

Toen de jonge André Rieu ooit de wals ‘Gold und Silber’ van Frans Lehár hoorde, werd hij onmiddellijk gegrepen door de maat, die jaren later zo ongeveer zijn levensritme zou worden: de driekwartsmaat. Hij bouwde er zijn hele muziekoeuvre op, formeerde een orkest – het Johann Strauss Orkest – en trok de wijde wereld in.

Inmiddels is de violist en orkestleider niet alleen een absolute wereldster, maar ook de oprichter en eigenaar van een internationaal opererend miljoenenbedrijf. Met zijn lichtvoetige walsen haalde Rieu ruim honderd keer de top tien van de internationale hitlijsten. Bereikte hij dertig keer de eerste plaats, twintig keer de tweede plaats en stond hij dertig keer in de top vijf.

Hij verkoopt wereldwijd in totaal ruim veertig miljoen cd’s en dvd’s en is goed voor een jaarinkomen van zo’n 25 miljoen euro. Daarmee staat hij op de derde plaats van meestverdienende Nederlandse artiesten, na dj’s Armin van Buuren en Tïesto.

Hoe is het mogelijk dat iemand wereldberoemd wordt met een zo oubollige en achterhaalde muzieksoort als de Weense wals? Dat vraagt auteur Johan Nebbeling zich af in zijn vlot geschreven mini-biografie ‘Denken als Rieu’. En hij verklaart het ook

De vriendelijke buurman

Wat het altijd goed doet in Nederland is het imago van de lieve, bescheiden man die, al woont hij in een zestiende-eeuws kasteel, zo lekker gewoon is gebleven. Gewoon één van ons. Een buurman die, als hij niet op tournee is, met zijn hondje door de straten van Maastricht wandelt en je vriendelijk groet.

Maar bovenal heeft hij een slimme succesformule ontwikkeld voor zijn concerten: een opzwepende, licht verteerbare, hartverwarmende, maar ook weinig aan de verbeelding overlatend muziek-, toneel-, dans- en lichtspektakel dat de toeschouwers een groot gevoel van saamhorigheid biedt.

Met klassieke meedeiners als ‘An der schönen blauen Donau’ of de ‘Radetzkymars’ en lekkere meezingers zoals het duet uit de Parelvissers van Bizet of het Slavenkoor van Verdi, brengen Rieus publiek steevast in extase en beweging.

Deze ‘totaalbeleving’ is in hoge mate gestandaardiseerd en bevat overal ter wereld in grote lijnen dezelfde elementen. Het succes ligt in de voorspelbaarheid van de concerten.

andre rieu

De reïncarnatie van Johann Strauss

De Oostenrijkse componist Johann Strauss (1804-1849) en zijn zoon waren in hun tijd behalve musici ook handige zakenlui, die niet alleen eigen concerten en tournees organiseren en daarmee goed geld verdienen, maar ook lesgeven en muziek uitgeven. Ook Rieu verenigt, net als zijn idolen, muzikale met organisatorische en zakelijke kwaliteiten en heeft daar ongekend succes mee.

Net als Strauss is hij een stehgeiger: een staande violist, die met zijn gezicht naar het publiek staat en voortdurend oogcontact met zijn publiek maakt. Contact is niet alleen belangrijk voor hemzelf, het is ook een onderdeel van zijn succes. Het bedrijf André Rieu is een familiebedrijf. Met zijn vrouw (en zijn zoon) vormt hij een superhecht team en is daarmee de spil van de hele entourage.

Tegen de stroom in

Rieu heeft zijn successen te danken aan zijn visie, vasthoudendheid en werklust. Bovendien houdt hij alles in eigen hand (ieder detail, tot de stof van de jurken van zijn orkestleden aan toe).

Maar, hij weet ook als geen ander kansen te grijpen en neemt dan soms risico’s die anderen zouden mijden. Voorbeeldje: vier immense decors laten bouwen als replica’s van het Weense Schloss Schönbrunn – de grootste verplaatsbare decors ter wereld – en daarmee over de wereld trekken, dat vraagt lef.

Bewondering

Dat de auteur zelf geen fan is van Rieu’s muziek, maakt niet uit. De bewondering voor ’s mans lef en succes springt van de pagina’s. Nebbeling: “Hij heeft een niche ontdekt waar niemand anders iets in zag en hiermee, tegen alle verdrukking in, zijn eigen markt gecreëerd.”

Denken als Rieu is een lekker vlot geschreven boekje dat leest als een trein. Het is een onderdeel van de serie ‘Topondernemers’ (vandaar achterin een hele lijst met ondernemerstips van Rieu zelf). Er zijn al boeken gepubliceerd over Jeff Bezos (Amazon) en Elon Musk (Tesla). Misschien iets voor echt ín de trein? Om je mee te amuseren tijdens een wat langere reis bijvoorbeeld.

rieu boek cover

Denken als Rieu – Johan Nebbeling. Uitgeverij Haystack, € 15,-.

4Shares
Stuur ons een bericht:

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search