Social Media Marketing voor Dummies #2

Review hoofdstuk:

Marketing met Instagram

 

In deze 6-delige miniserie bespreekt ZTalks art-director Ingrid van den Oever de dikke pil SMM voor dummies van Shiv Sing en Staphanie Diamond. Met frisse moed begon ze aan dit hoofdstuk, want ze wil meer van alle Social Media platformen weten en hoe ze dat kan inzetten voor haar marketing campagnes.

Auteur: Ingrid van den Oever

Advertorial

De vorige keer behandelde ik Marketing met Pinterest, nu gaat het over Instagram. Ik moet bekennen dat ik Instagram dan wel gebruik, maar ook dacht dat het Snapchat was. Ik wist dan nog net dat er een verschil was, maar wát voor verschil? Geen benul. Wel was ik ervan overtuigd dat Instagram vooral bedoeld is voor de puberende jeugd, die met filters en weet ik veel wat nog meer, oortjes en neusjes plakken op foto’s. Nee muppet, dat is Snapchat. Instagram is iets meer wat je kan inzetten voor je eigen bedrijf. Uh, oké, ik ben nog steeds heel erg sceptisch, maar let’s go, we gaan op onderzoek uit.

De Kardashians zijn niet mijn doelgroep

Instagram heeft 200 miljoen actieve gebruikers waarvan 25% bij de fortuned 500 behoren. Nietsnutten dus als de Kardashians en het super plebs van Amerika maken er gretig gebruik van. Daarom zie ik al surfend bekende merken als Chanel, Estée Lauder en Cartier met hun sparkling gouden sierraden en andere onbetaalbare spullen voorbij komen.

Is dit nou echt mijn doelgroep? Zou natuurlijk best wel wat aan hun willen slijten. Als hobby doe ik aan digitaal schilderen en maak ik, in mijn ogen dan, de mooiste schilderijen. Zou super tof zijn als ik een schilderij aan deze rijkaards kan slijten… Maar ik dwaal af. Ik ben nog steeds niet overtuigd dat Instagram bij mij past, dus lees ik stug door.

Oh, je kan ook video’s van maximaal 15 seconden opnemen en toevoegen? Oké, dat is handig, maar dat kan ook op andere social media platformen. Je kan bij alle video’s en foto’s opmerkingen en likes plaatsen. Maar ja, je mag geen tag toevoegen. Je post vooral om deel te nemen aan een community.

kardashians banner

Een slapende reus

Instagram biedt de mogelijkbheid om foto’s door filters heen te halen, er een rand eromheen zetten, scheve foto’s rechtzetten en eventueel bijsnijden. Tja, laat ik daar nou Adobe Photoshop voor hebben.

Je content wordt gevonden op Instagram door hashtags, maar men plaatst zoveel hashtags tegenwoordig dat je door de hashtags de afbeelding haast niet meer ziet. Maar schijnbaar is de community verzot op hashtags. #doeeensnormaal Ik kijk naar een afbeelding, niet naar #leuk #mooi enz. enz. Je hebt zelfs hashtags zoektools om te kijken of de hashtags die je op dit moment gebruikt goed zijn, of dat je nieuwe moet maken. (Talkwalker / Rite Tag / Tagboard)

Volgens het boek is Instagram een slapende reus met een enorm potentieel voor bijna elk bedrijf. Daarom is het gekocht door Facebook. Maar dat vindt ieder social media platform toch van zichzelf? Via blog.business.instagram.com/ kan je bekijken of Instagram wel iets voor jou is. Omdat deze pagina er gelikt uitziet, wordt mijn interesse gewekt. Je kunt je account koppelen aan Facebook, Twitter, Flickr en Tumblr.

Unieke interesses

Al met al moet je gewoon zelf bedenken of Instagram handig is voor jouw bedrijf.  Bedenk dan ook dat je het niet alleen gebruikt om je producten tentoon te stellen, maar dat je ook andere interesses post, bijvoorbeeld het milieu, iets wat tegenwoordig erg leeft onder de bevolking. Zo kan je meer mensen naar je account lokken om je eigenlijke doel, je product onder de aandacht te brengen mogelijk te maken. Schattige poezenfoto’s kun je overal tegenkomen.

Ontdek de wondere wereld van Instagram en ik duik in de volgende Social Media platform…

Social Media Marketing voor Dummies – door Shiv Sing en Stephanie Diamond.  BBNC Uitgevers, € 29,99.

business instagram banner
1Shares
Stuur ons een bericht:

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search