Ondernemen voor een betere wereld!
Wat is het doel van een bedrijf: zoveel mogelijk winst maken, of helpen maatschappelijke problemen op te lossen? Steeds meer bedrijven gaan voor de tweede optie: het sociaal ondernemerschap. Maarten Hogenstijn schreef er een helder en inzichtelijk boek over.
Auteur: Jaël Niesink
Sociaal ondernemerschap is populairder dan ooit. Voor de duidelijkheid: sociale ondernemingen zijn zelfstandige ondernemingen die een product of dienst leveren en primair en expliciet een maatschappelijk doel nastreven (Bron: Sociaal Economische Raad). Ondernemingen dus die een maatschappelijk probleem willen oplossen.
Auteur Maarten Hogenstijn noemt in zijn boek ‘Sociaal ondernemerschap: grip op het begrip’ Tony Chocolonely als hét voorbeeld daarvan. De in Amsterdam begonnen onderneming wil de cacao-industrie eerlijker maken door transparantie te creëren waarbij elk ingrediënt van de chocoladereep traceerbaar is. Zo willen ze hun chocolade 100% slaafvrij maken. Op dit moment is Tony Chocolonely de marktleider als het gaat om chocolade.
Andere voorbeelden zijn The Colour Kitchen die jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt opleidt tot horecaprofessional, AutiTalent die autisten aan een baan helpt en Ctaste die hetzelfde doet voor visueel gehandicapten.

Lastige vragen
“Verbeter de wereld, begin een bedrijf,” zo begint Hogenstijn dan ook zijn boek. Maar het starten van een sociale onderneming levert ook lastige vragen op. Want hoe begin je? Hoe los je maatschappelijke problemen op? Mag je als sociale onderming wel winst maken? Moet je per se mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie in dienst hebben om je een sociale onderneming te mogen noemen?
Dankzij Hogenstijns heldere schrijfstijl worden de definities en inzichten van het sociaal ondernemerschap duidelijk. Het boek begint met het ontstaan van de participatiesamenleving en gaat daarna over in het uitleggen van begrippen en het geven van inzichten. In slechts acht hoofdstukken en honderd pagina’s wordt het duidelijk voor studenten en beginnende ondernemers wat er bij zo’n onderneming komt kijken.

Waar komt het vandaan?
Het sociale ondernemerschap heeft zijn populariteit te danken aan de opkomst van de participatiesamenleving. Door de overgang van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving heeft de overheid een aantal taken laten vallen. Dit zorgde letterlijk voor een gat in de markt. Sociale ondernemingen kregen de ruimte om taken over te nemen en daarin te groeien.
Een andere reden voor de opkomst van de populariteit is het zelfbewustzijn van de mens. Mensen en ondernemers willen juist de verantwoordelijkheid nemen om voor elkaar te zorgen of om het milieu een handje te helpen. Daarbij komen we weer terug op het verhaal van Tony Chocolonely, ze komen niet alleen op voor de cacaoboeren, maar ook de reep zelf en de verpakking moeten duurzaam zijn.
Sociale ondernemingen hebben inmiddels honderden mensen die voorheen thuiszaten aan een betaalde baan geholpen. Een miljoenenbesparing voor het UWV!
Sociaal ondernemerschap: grip op het begrip, € 9,95. Uitgeverij Eburon
Het boek is een initiatief van Lab Social Entreperneurship van de HvA. Het boek is gratis online te downloaden. Dit is een bewuste keuze, Hogenstijn wil dat deze kennis gemakkelijk toegankelijk is voor iedereen en om op deze manier ook samenwerking te bevorderen..
Over de auteur:
Maarten Hogenstijn is onderzoeker sociaal ondernemerschap binnen het Programma Ondernemerschap van de Hogeschool van Amsterdam, vanuit de lectoraten gedifferentieerd HRM en Culturele en Sociale Dynamiek. Ook is hij werkzaam als freelancer vanuit zijn eigen bedrijf ‘De Hertaler’, waarbij hij onderzoekswerkzaamheden verricht voor diverse universiteiten en hogescholen.

Student journalistiek en werkzaam als freelance journalist voor diverse media. Met een breed interessegebied van politiek tot mode hoopt ze ooit haar eigen platform te beginnen.”