Social Media Marketing voor Dummies #1

Review hoofdstuk

Marketing met Pinterest

In deel 1 van deze 6-delige miniserie bespreekt ZTalks art-director Ingrid van den Oever de dikke pil SMM voor dummies van Shiv Sing en Staphanie Diamond. Ze begon met Pinterest, omdat ze daar het meest nieuwsgierig naar was.

Auteur: Ingrid van den Oever

Ik ben in het boek gedoken van Social Media Marketing voor Dummies, altijd handig voor reclamecampagnes, dacht ik. Toen ik er doorheen aan het bladeren was, zag ik heel vluchtig het hoofdstuk Pinterest voor marketing. Hmm…, dat is apart. Pinterest is toch voor verveelde huisvrouwen die te veel tijd hebben en hun vlijtige knutselwerkjes posten op deze site? Terwijl ik dit schrijf moet ik natuurlijk wel bekennen dat ik er ook wel eens op gluur. Je begrijpt wel dat ik dit hoofdstuk eens goed ga lezen.

Pinterest wordt vooral gebruikt voor beeldmateriaal en door vrouwen tussen de 25 en 44 jaar. Tot zover wordt mijn vooroordeel toch wel bevestigd. Het gebruik van Pinterest groeit nog elke dag. Mannen ordenen er informatie, zoals reisinfo en hobby’s.

Pinterest als etalage

Maar wat schertst mijn verbazing? Er wordt ook verkocht via Pinterest! Omdat je per artikel je content post, wordt je artikel bijzonder uitgelicht en via een link kan je direct naar het artikel op je website, en als het goed is kan de klant het meteen in het winkelwagentje droppen. Pinterest als etalage, dat vind ik toch wel een goed idee.

Omdat het boek vooral is toegespitst op zakelijke toepassingen, kun je via trending in je categorie-overzicht zien wat populair is op Pinterest. Dit kan handig zijn als inspiratiemiddel. Is het gezegde niet; beter goed gejat, dan slecht verzonnen?

Het is de bedoeling dat door het repinnen, liken en opmerkingen te plaatsen, er doelgroepen ontstaan met gemeenschappelijke interesses. Je hoeft zo niet meer op zoek naar nieuwe marketingstrategieën. De klanten komen vanzelf naar je toe en bevelen de producten ook nog eens aan bij hun vrienden.

Geïntrigeerd geraakt

Op je eigen site kan je een pin-widget zetten, zodat gebruikers/klanten via jouw site naar hun eigen Pinterest-account kunnen pinnen http://about.pinterest.com/en/goodies

Pinterest kun je dus zien als een reclamebord met miljoenen views voor het ontwikkelen van wederzijdse promotie. Je biedt via alle social-mediakanalen gebruikers een mogelijkheid om op Pinterest te pinnen. Maak vooral een zakelijke Pinterestpagina aan waarbij je je logo en je website kunt plaatsen.
Met hashtags die je producten ondersteunen.

Al met al ben ik toch redelijk geïntrigeerd geraakt en ga ik de mogelijkheden van Pinterest zeker verder onderzoeken. Het boek social media marketing voor dummies kan ik jullie van harte aanbevelen, het is helder en duidelijk omschreven. Het is vooral een wonder dat ik Pinterest niet meer zie als een social media kanaal voor verveelde huisvrouwen.

Social Media Marketing voor Dummies – door Shiv Sing en Stephanie Diamond.  BBNC Uitgevers, € 29,99.

pinterest
Stuur ons een bericht:

Start typing and press Enter to search