De KvK Connect App, Prul of Praal?

Auteur: Laura van Esveld

De KvK Connect App, handige tool? Of zonde van de ruimte op je mobiele device?

We houden hem nog eens goed tegen het licht.

Peter Bargon, geestelijk vader van de app, begon op 1 januari 2016 als directeur landelijke dienstverlening bij de Kamer van Koophandel. Na ruim veertien jaar werkzaam te zijn geweest bij Yacht, onderdeel van Randstad, maakte hij de overstap naar de KvK.Peter Bargon

Ruim een jaar na die transitie treffen wij Peter bij het KvK hoofdkantoor in Utrecht. Zijn taak? Moderne en relevante dienstverlening neerzetten voor ZZP en MKB. Die moderne uitstraling heeft de KvK op kantoor zeker al te pakken. Een lichte, open opstelling, modern meubilair en vriendschappelijke ontvangst maken dat wij ons meer dan welkom voelen.

Wat veel ondernemers vergeten is dat de KvK een uitvoerende overheidsorganisatie is. Wet en regelgeving zijn een gegeven. Daar waar zij wél het verschil kunnen maken, wordt er vol enthousiasme gewerkt aan een moderne dienstverlening.

De KvK heeft van oudsher een ‘stoffig’ imago. Men ging er vroeger voor hooguit twee dingen naartoe: inschrijven en informatie opvragen uit het handelsregister. De KvK is zoveel meer dan de bewaker van het handelsregister. Peter: “Wij zijn er voor startende en gevorderde ondernemers die een betrouwbare informatie en contacten zoeken met collega-ondernemers zoeken, én willen groeien.”

De App

En zo ontstond in februari 2016 het idee van de KvK Connect App, één van Peters eerste digitale projecten om het stoffige imago te laten vallen én voor een grote doelgroep van meer dan 1,1 miljoen zzp’ers. Hij liet door onder meer door onderzoeksbureau Ipsos breed onderzoek doen onder zzp’ers naar hun wensen. Ze wilden vier dingen:

  • ondernemersinformatie op maat,
  • een etalage om zichzelf te presenteren,
  • onderling berichten uitwisselen,
  • en zichzelf vergelijken met vakgenoten.

Eén uitkomst vond Peter heel verrassend: “Ze wilden geen andere groepen toelaten dan zzp’ers. Een exclusief netwerk van gelijkgestemden. Wat is er dan mooier als je dat op basis van het Handelsregister kunt vormgeven?” Met de input van zzp’ers is de app vervolgens ontwikkeld. Tijdens de testperiode benutte de KvK de suggesties van honderden zzp’ers.

Maar ondanks dat, bleken de reacties op de app duidelijk uiteenlopend te zijn. Van uiterst negatief tot constructieve suggesties en verbeteringen. Favoriet bij Peter is toch wel de reactie: “Hè, hebben jullie dit gemaakt? Dat kan toch niet, dat is toch veel te hip voor de KvK?”

Een veilige plek

De app zelf is een technisch hoogstandje. Je kunt je gegevens veilig en met de juiste personen delen op de momenten dat jij dat wilt. Bedrijven met één of meer personeelsleden op de loonlijst mogen dan ook niet deelnemen.

KvK Connect is een plek waar zzp’ers elkaar kunnen treffen. Zonder de bemoeienis van multinationals en bedrijfswolven in zzp-schaapskleren. Een veilige plek alleen voor echte zzp’ers dus, waar jij je werk kunt etaleren en mooie samenwerkingsprojecten kunt gaan.

Samen, want dat is de hele intentie. Werk delen, zorgen delen en op hetzelfde moment op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in zzp-land. Benieuwd wat je uurtarief tegenover collega zzp’ers doet? Vergelijk jezelf dan (anoniem) met anderen. Deze functie wordt overigens pas actief als er voldoende gebruikers zijn. Alles om de zzp’er te helpen om beter te ondernemen. Een geschenk uit de hemel, maar helaas zorgde de uitgebreide validatie om een account te registreren voor een valse start. Peter: “We moeten hiermee in het belang van de zzp’er heel zorgvuldig omgaan, omdat de KvK zeker wil weten dat de zzp’er de juiste account krijgt, zodat de juiste gegevens uit het handelsregister worden getoond.”

Haak je af tijdens de eenmalige stappen die nodig zijn voor het registreren van een account  of neem je niet de tijd om de uitgebreide functies te ontdekken? Dan is de kans klein dat je nog een keer terug komt. Daar gaat verandering in komen, stelt Peter resoluut. Er staat een verbeterde versie van de app klaar om de zzp-markt verder te veroveren.

“De app heeft voor ons de dialoog met de zzp’ers geopend. En met ruim 22.000 downloads en 7500 actieve gebruikers zien wij dit project als een aardige start..” Peter nodigt gebruikers vooral uit om kritisch naar de app te blijven kijken en suggesties voor verbeteringen door te geven.

Onlangs is een ’usability’-onderzoek uitgevoerd. Op basis hiervan en suggesties van de gebruikers staat er een nieuwe update van de app online. De app is onlangs als derde genomineerd voor de RBB Award 2017. Dit is een prijs voor originele en actuele good practices, die door andere overheden benut zouden moeten worden.

Casual matchmaker

“Als zzp’er word je er zelf beter van, dat is belangrijk om voor ogen te houden. Hoe meer actieve gebruikers, hoe meer waardering en positieve ervaringen je op kunt doen.” De app voelt als een soort casual matchmaker. Grote projecten samen aanpakken om zo een collectief resultaat na te streven. Ben je zelf op zoek? Dan kun je dat vrijuit kenbaar maken, zie je door de bomen het bos niet meer? Ook dan loont het om een (digitale) samenwerking aan te gaan.

De boodschap is duidelijk in de vorm van een open uitnodiging aan eerdere én nieuwe gebruikers. Geef de app een kans, wees kritisch en ontdek de verbeterde functies. Een vertrouwd, informeel en collectief platform waar wij als zpp’ers de koppen bij elkaar kunnen steken; Dat klinkt toch als een wens van velen?

Heb jij in het verleden de KvK Connect App gebruikt of ben je van plan hem te gaan gebruiken? ZTalks is erg benieuwd naar je ervaringen. Een kritische review of misschien wel een fantastisch succesverhaal naar aanleiding van gebruik van de app. Laat ons je ervaringen horen. De nieuwste versie van de app downloaden? Dat kan hier voor IOS en voor Android.

 

dsc4382-2

Over de auteur:
Als copywriter leef ik voor complexe theorieën en vermakelijke verhalen. Als ondernemer krijgt de autodidact in mij ruim baan, wat een heerlijke combinatie!”!

Laura van Esveld, Tekstability.

 

Over de auteur:

Stuur ons een bericht: