DNA als selling point van je carrière
Alle informatie die je op het web achterlaat (je digitale voetafdruk of schaduw), leidt tot een uniek digitaal DNA. En om het bereik en de invloed van jouw digitale DNA te vergroten, moet je regelmatig sleutelen aan de chromosomen van je digitale brand. Ben jij als zzp’er ook toe aan een upgrade?
Auteur: Eugenia Melissen Ferrer
Wat is de waarde van DNA?
Het leek een excentrieke actie. Kunstenaar Jeroen van Loon verkocht vorig jaar op internet zijn menselijk DNA voor €1.100,- aan de hoogste bieder. Hij wil over tien jaar weten of hij er veel of weinig voor betaald heeft gekregen én of zijn verkoop een voorbode was voor de toekomst of dat online DNA-verkoop dan inmiddels achterhaald is.
De techniek om DNA te lezen wordt steeds toegankelijker. Je kunt je dus afvragen wat voor gevolgen dat heeft. Wat er gebeurt als erfelijke informatie openbaar wordt en uitgroeit tot handelswaar? Wat betekent dat voor je privacy, je werk, je familie? Het roept een heleboel vragen op over de digitale cultuur van de toekomst. Maar vergis je niet, eigenlijk heb je nú al een digitaal DNA!
Alle informatie die je op het web achterlaat (je digitale voetafdruk of schaduw), leidt tot een uniek digitaal DNA, dat in de toekomst jouw online CV, web-ID en unique selling point van je carrière kan worden. Je kunt een digitaal DNA zien als een zon die de bovengenoemde ‘digitale schaduw’ creëert. Webchromosomen zijn daarbij belangrijk. Ze maken het hebben van een web-ID mogelijk, definiëren en controleren deze en maken er reclame voor.
Je DNA als zzp’er
Om als zzp’er relevant te blijven is het essentieel om je online te blijven ontwikkelen en aan je digitale DNA te werken. Een digitaal DNA kan gezien worden als het systeem dat een unieke digitale brand creëert door gebruik te maken van webtechnologieën, sociale netwerken en gemeenschappen en specifieke sites. Om het bereik en de invloed van jouw digitale DNA te vergroten, moet je regelmatig sleutelen aan de chromosomen van je digitale brand.
Het brein van potentiële klanten beïnvloeden? Neuromarketing is de sleutel die je toegang verschaft tot de hersenprocessen van bezoekers.
De drie principes van digital excellence
Digitaal DNA gaat over leiderschap en een goed organisatievermogen. Het vereist dat de focus verplaatst wordt van interne structuren naar klanten en belanghebbende partijen. Wie digitaal succesvol wil zijn, moet anders denken – en dit gebeurt niet altijd spontaan. Veel van onze instincten en werkwijzen hebben lang onder een ander mentaal model geopereerd.
Om te kunnen spreken van digital excellence, moet je aan drie eisen voldoen: de kwaliteit die je levert op digitale platforms moet van hoogwaardige kwaliteit zijn, de informatie moet consistent en waar nodig altijd beschikbaar zijn en elk systeem en proces moet een veel grotere machine aansturen. Simpel gezegd is het de ervaring die je aan klanten levert, wat jou definieert. Informatie is wat die ervaring mogelijk maakt en dit wordt door verschillende systemen en processen gefaciliteerd.
Online zelfexpressie
Het creëren en in stand houden van een digitale persoonlijkheid vraagt voldoende tijd en overgave, wat veel mensen, net als grote bedrijven die investeren in succesvolle merken, er graag voor over hebben. Het is niet gemakkelijk om een bouwplan te maken voor je digitale DNA, maar door op een slimme manier te sleutelen aan de chromosomen die jouw unieke web persoonlijkheid vormen, kom je een heel eind.
Door gebruik te maken van online platforms, is het makkelijk om jezelf online op een bepaalde manier te profileren. Door steeds meer persoonlijke details toe te voegen, resulteert deze ‘online zelfexpressie’ in het definiëren van je digitale DNA.
Online branding wordt door veel verschillende factoren beïnvloedt: het publiceren en delen van content, het achterlaten van comments, microbloggen (waarbij gebruikers korte tekst- of multimediafragmenten op het internet publiceren), het geven van reviews, netwerken, het creëren van een community of het betrokken raken bij relevante sites die aansluiten bij jouw interesses en onlinepersoonlijkheid.
Positieve invloed van digital branding
Digital branding wordt steeds belangrijker voor ons individuele succes: het is vrijwel noodzakelijk om een sterke, herkenbare digital brand op het web neer te zetten.
Waarom? Ten eerste boost een digital brand je carrière door je reputatie positief te beïnvloeden. Dit gebeurt op een manier zoals maar weinig andere offline mogelijkheden dat kunnen doen (een speaker event, ontmoetingen met klanten, enz). Je digital brand vervangt deze opties niet, maar draagt wel bij aan een hoog aangeschreven online en offline reputatie, wat resulteert in een sterkere persoonlijke waardering.
Digital branding via je digitale DNA kan daarnaast resulteren in een bereik wat je nooit op dezelfde manier in de offlinewereld zou kunnen bewerkstelligen. Managers die je misschien nooit had ontmoet, kunnen jouw digitale DNA opeens ontdekken en je komt gelijkgestemde vrienden en professionals makkelijker tegen. Je persoonlijkheid kan zich globaal ontwikkelen en je gedachten en ideeën verspreiden zich sneller. Op een gegeven moment zouden online persoonlijkheden grote merken kunnen creëren, controleren en zelfs veranderen – of sociale vips voor deze merken worden.
Persoonlijke tools
Een website versterkt altijd je online portfolio. Niet alleen trekt dit nieuwe kansen aan, het draagt ook bij aan het genereren van significant meer leads. Business netwerken zijn één van de meest nuttige webchromosomen die in je voordeel werken. Om deze reden investeren de meeste organisaties in onlinegemeenschappen, waarin ze actief zijn. Prominente netwerken zoals LinkedIn maken het mogelijk om contact te leggen met potentiële klanten en met belangrijke namen binnen jouw industrie.
Het blijft verder cruciaal om social media op een slimme manier in te zetten. Hiermee geef je anderen meer informatie over jouw digital brand. Met meer dan 300 miljoen maandelijkse actieve gebruikers is Twitter één van de beste vormen van micro bloggen dat potentiële klanten aantrekt.
Digitaal bezig, maar niet verslaafd
Wie digitaal relevant wil zijn, moet constant aan zijn digitale DNA werken. De kunst blijft wel om digitale middelen te gebruiken als tool, zonder er afhankelijk van of verslaafd aan te worden. Zodra je ontwenningsverschijnselen vertoont als je smartphone buiten handbereik is, regelmatig meerdere (mentale) tabbladen open hebt staan en op verloren momenten stelselmatig virtueel vermaak zoekt, wordt het misschien tijd voor een digitale detox.
Het opbouwen van een digitaal DNA gaat gepaard met constante digitale afleidingen, die veel energie vragen. Wie inefficiëntie wil voorkomen, doet er daarom goed aan om af en toe een stapje terug te doen. Voor veel mensen met een succesvol digitaal DNA is het verleidelijk om de scheiding tussen werk en privé te laten vervagen, maar voor iedereen die eventuele burn-outs wil vermijden, is dit cruciaal.
Het stellen van goede grenzen garandeert dat je batterijen niet opraken en dat je een fris perspectief behoudt. Bovendien levert een tijdelijke digtale detox vaak minstens één goed idee op, juist omdat je er even niet bewust mee bezig bent.
Over de auteur:
Eugenia Melissen Ferrer is freelance journalist en werkt voor verschillende online platforms. Ze schrijft over lifestyle, cultuur en mode. Ze combineert haar digitale ervaring met een voorliefde voor goede boeken (en tijdschriften).
Eugenia Melissen Ferrer is freelance journalist en werkt voor verschillende online platforms. Ze schrijft over lifestyle, cultuur en mode. Ze combineert haar digitale ervaring met een voorliefde voor goede boeken (en tijdschriften).