Instagram: Zo verdubbel jij als zzp’er je zichtbaarheid!

Auteur: Kirsten Jassies

Mijn 6 gouden tips voor een startende Instagrammer.

Instagram is, net als Facebook, onmisbaar geworden in het leven van heel veel mensen. Het succes is te danken aan een aantal zaken. De belangrijkste is toch wel dat je op je smartphone heel makkelijk mee kunt kijken in het leven van anderen. Daarnaast is er een grote, betrokken community aanwezig die veel liket en reageert. Als je het als ZZP-er leuk vindt om vaak foto’s en video’s te delen van het verhaal van jouw merk of bedrijf en om erover te praten met geïnteresseerden, dan is Instagram je platform.

Mijn zes gouden tips om met Instagram te starten zijn deze:

1. Dagelijks actief zijn op Instagram

Zorg ervoor dat je dagelijks iets post en actief bent. Volg en like foto’s van anderen en ga in gesprek onder je eigen foto’s en die van zowel volgers als niet-volgers. Hoe actiever je bent op Instagram, des te meer je ervoor terugkrijgt. Deze interactie is heel erg belangrijk om bij de juiste mensen onder de aandacht te komen.

2. Relevante hashtags gebruiken #

Plaats bij je foto maximaal 25 relevante hashtags. Hashtags helpen je foto te indexeren op een bepaald onderwerp. Denk aan locatie, kleuren, materiaal, product, maar ga ook op zoek naar hashtags die mensen uit je doelgroep gebruiken. Er zijn heel veel zelf bedachte hashtags en afkortingen, zoals #ootd, wat ‘outfit of the day’ betekent. Het plaatsen van hashtags is de enige invloed die jij hebt om gevonden te worden, de rest wordt door Instagram bepaald

3. Maak keuzes en zorg voor goede foto’s of video’s

Je zult sneller groeien wanneer mensen in een oogopslag aan je account kunnen zien waarover het gaat, en nóg sneller als deze zogenaamde feed er ook nog aantrekkelijk uitziet. Zorg er dus voor dat je profieltekst duidelijk is. Waarom zouden mensen jou nu moeten volgen? Breng een lijn aan in je foto’s. Dat kan met kleur, filter of op onderwerp. Als je bijvoorbeeld riemen en schoenen verkoopt, maak dan twee accounts aan. Bij het verkopen van diensten zorg dan voor een concept, bv portretvideo’s waarin je tips geeft aan je (potentiële) klanten, of deel regelmatig slimme quotes.

4. Zorg voor reacties

Zorg ervoor dat je veel reacties krijgt; het liefst vooral van populaire Instagrammers. Instagram geeft ‘voorrang’ aan foto’s die zo snel mogelijk na plaatsing veel reacties krijgen. Je krijgt reacties door vragen te stellen bij je foto’s. Vraag je volgers wat ze ervan vinden, of maak een terugkerende quiz! Je kunt ook foto’s plaatsen die reacties oproepen zoals grappige of controversiële foto’s. Een laatste manier om reacties op te roepen, is om mensen van wie je denkt dat ze zich aangesproken zullen voelen door je foto of zich er een mening over vormen te taggen en/of te noemen onder je bericht. Wees hier wel voorzichtig mee en tag niet altijd alles en iedereen, dit wordt als vervelend ervaren.

5. Kies de juiste timing

Wanneer je overstapt op een bedrijfsprofiel, kun je zien wanneer de meeste van jouw volgers actief zijn op Instagram. Publiceer je foto’s als de meeste mensen online zijn. Als je niet wilt overstappen op zo’n bedrijfsprofiel, kun je ook andere tools gebruiken om te zien wanneer je volgers actief zijn met bijvoorbeeld pikore.com (gratis) of het betaalde iconosquare.com. Een algemene richtlijn voor het tijdstip van plaatsing is ‘s ochtends om 8 of 9 uur, om 12 uur en tussen 20 en 22 uur. Instagram wordt er vaak bij gepakt als men ‘even’ niets te doen heeft, aan het reizen is of juist thuis op de bank zit. Meestal is de interactiviteit in weekenden lager.

6. Wees actief en sociaal

Om harder te groeien op Instagram, zul je aan de bak moeten. Naast je dagelijkse Instagrampost, besteed je ook minimaal een half uur per dag aan het liken van en reageren op posts van je bestaande volgers, maar ook op die van potentiële volgers. Zoek via de explore-functie (het vergrootglas) naar mogelijk nieuwe klanten, volg ze en ga het gesprek met ze aan.

Ik heb van Instagram zelfs mijn werk kunnen maken. Ik geef Instagram-trainingen en heb er een boekje over geschreven (zie bij ZTalks boeken). Een e-learning staat op Studytube.

kirstenjassies

Over de auteur:

Kirsten Jassies is een specialist op het gebied van Instagram. Ze heeft er ook een boek over geschreven www.ztalkscollectief.nl/boeken.

Verder nog meer weten over Kirsten Jassies? Volg haar op instagram via @kirstenjassies @igmarketingnl

17Shares
Stuur ons een bericht:

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search