De avonturen van een Rotterdamse start-up

Magnet.me

Door: Jeroen Bartels

Je haalt als universitair student je diploma. Gefeliciteerd! En dan? Wat is je volgende stap? Die vraag is het begin van Magnet.me, de start-up van Freek Schouten en zijn vrienden.

Het bestaansrecht

“Het bestaansrecht van een start-up is dat deze een probleem oplost. Het probleem dat wij oplossen, is iets wat wij zelf hebben ervaren aan het eind van onze studententijd.” Samen met zijn vrienden zette hij een aantal jaar geleden een bedrijf op waarmee hij online studenten en afgestudeerden inzicht in en toegang geeft tot hun eigen carrièremogelijkheden.

Oriënteren

Magnet me

Freek laat deze (oud-)studenten zich oriënteren binnen het bedrijfsleven. “Als student ken je maar een beperkt aantal organisaties. Er zijn echter gigantisch veel bedrijven en bijbehorende kansen die voor hen niet overzichtelijk zijn. Volgens onderzoek binnen onze doelgroep, kent maar 27 procent van de studenten de voor hen relevante carrièrekansen. Bijna driekwart is voor hen dus niet inzichtelijk, terwijl deze oriënterende fase tijdens of vlak na het afronden van de studie onwijs belangrijk is voor hun verdere leven!”

De manier waarop Magnet.me dit probleem wilt oplossen, lijkt op het eerste gezicht vrij simpel: Een student vult zijn profiel in, een bedrijf doet dat ook. Op basis daarvan ontvang je als oriënterende student een netwerkverzoek, dat je kunt accepteren of negeren. Zo kom je direct in contact met organisaties die voor jou relevant zijn en dus ook met de bijbehorende carrièrekansen. Dat kan een multinational, maar ook een start-up om de hoek zijn, waar je nog nooit van gehoord had.

Opportunisme

“Als ik nu terugkijk, besef ik hoe ontzettend weinig wij eigenlijk wisten bij de start van ons bedrijf. We wisten vooral niet wat we allemaal nog niet wisten. Wat we wel wisten en vooral wilden, is met het idee aan de slag gaan. Vol opportunisme en onbevangenheid. Ik kan me nog herinneren dat we het ideologische idee hadden om een eigen bedrijf beginnen. Op onze zolderkamer, met koffie en wat studiefinanciering zou het zeker wel goed komen”.

Als jonge student Technische natuurkunde stelde hij zijn businessplan voor aan de HR-manager Benelux van Unilever in Rotterdam. “Ik was zo trots als een pauw dat ik deze afspraak geregeld had. Ik kwam net uit de Delftse collegebanken vandaan en kreeg vijf minuten om mijn idee te presenteren.”

Na mijn pitch waarin ik vertelde hoe wij de recruitmentmarkt voor universitaire studenten compleet zouden gaan veranderen, schudde de manager zijn hoofd. “Dat gaat niks worden, die markt zit overvol. Zelf zou ik er geen tijd aanbesteden!”, was zijn reactie. “Toen ik terugliep naar huis ging het ook nog regenen. Typisch…”

“We werden eigenlijk alleen maar versterkt door de ongezouten mening van deze manager. Op dat moment besloten we om het plan gewoon uit te voeren en het voorlopig volledig gratis aan te bieden aan alle bedrijven in Nederland. Op deze manier keken we of het plan aan zou slaan.”

Gitzwarte pagina

Kleine investeringen werden gedaan en het concept zou groots worden gelanceerd. Nota bene op de dag van de lancering van de eerste versie van de website sloeg het noodlot toe. “In mei 2012 kwam één van onze medeoprichters en vriend om het leven na een zeer ernstig auto-ongeluk. Op dat moment deed niets er meer toe, de tijd stond stil. Wat een hele mooie dag had moeten worden, veranderde in een gitzwarte pagina.

Wij hebben wekenlang zitten nadenken: moeten en willen we hier überhaupt nog mee doorgaan? Uiteindelijk, mede dankzij onze omgeving, hebben we besloten de schouders eronder te zetten en er juist namens Hugo een succes van te gaan maken.”

Een aantal maanden later besloten de overgebleven vrienden het plan door te zetten en ging de pilot-versie online. “Met een versterkt team en een concept in de markt zijn we gaan knallen. We begonnen ons langzamerhand te realiseren dat we met onze kern en ons bestaansrecht een echt IT-bedrijf waren geworden.”

Ook na de lancering van de site waren het echter lastige tijden voor de start-up. “Destijds waren we zelf nog aan het studeren. We hadden een site live waar we totaal niet tevreden over waren. Er kwam een heel klein beetje inkomsten binnen.

Parallel daaraan wilden we een volledig nieuwe site gaan ontwikkelen om onze plannen te kunnen realiseren.” De jonge ondernemers misten echter op dat moment de kennis om goed een bedrijf op te kunnen zetten. “We hadden niemand boven ons die ons coachte. Geen oudere manager die met ons zijn ervaringen deelde. We moesten die kennis helemaal zelf vergaren.

Gelukkig zijn we niet de enige start-up en zijn er gigantisch veel slimme mensen op deze wereld die heel veel gave bedrijven hebben opgericht en die daar ook boeken over hebben geschreven. We zijn in die periode heel veel kennis gaan vergaren en dat hebben we ook in praktijk gebracht.”

“Op het moment dat jij niet inziet dat je dingen nog niet weet, kan je ook niet weten waar je nog aan moet leren.

Marketing

Op het gebied van marketing heeft Freek veel geleerd. “Een voorbeeld is dat je je niet als een kip zonder kop vol moet focussen op één of twee marketingkanalen, maar dat je een stapje terug moet doen.” Als uitgangspunt neemt hij hiervoor het boek Traction van Gabriel Weinberg en Justin Mares. “Je moet alle negentien opties die er volgens het boek zijn, uitproberen en doormeten. Op basis daarvan maak je de keuze met welke marketingstrategie je daadwerkelijk verder wilt.”

De zon leek weer te gaan schijnen voor de start-up en ze groeiden van vijftien naar dertig werknemers. “We hadden de motivatie om de nieuwe site live te zetten en hadden ons concept enigszins in de markt bewezen. Toen we onszelf zagen uitgroeien tot een professionele organisatie, wilden we absoluut de juiste cultuur uitstralen.” Zo geeft het bedrijf onder andere onbeperkt aantal vakantiedagen aan zijn werknemers. “ Het gaat bij ons om resultaat en niet om de uren die je werkt.

Het is heel belangrijk dat de sfeer en de cultuur die er heerst, extreem positief is en dat iedereen weet waaraan hij werkt en dat ook in een hele prettige omgeving kan doen.”

Kernwaarden

Belangrijk zijn de kernwaarden die de organisatie heeft opgesteld. Deze ‘core values’ zijn volgens Freek iets waar je heel bewust met elkaar over na moet kunnen denken. Magnet.me kent in totaal vijf van deze kernwaarden:

zzp

1. “Eén van onze belangrijkste is ‘Remember who it’s all for’.

Wij stellen onszelf altijd de vraag: gaat dit daadwerkelijke onze gebruikers helpen met het oplossen van hun probleem? En zo niet waarom zouden we het dan ontwikkelen?”

2. ‘Always keep on learning’.

“Dat is enorm belangrijk als startende onderneming. Dit omarmen en delen we met elkaar. De basis hiervan is dat je je écht realiseert dat je nog niet alles weet.”

3. ‘Be open’.

“Zorg ervoor dat alles transparant is en dat iedereen alle informatie altijd tot zijn beschikking heeft om het juiste besluit te kunnen nemen. Niemand binnen de organisatie heeft ook maar één geheim voor elkaar.”

4. ‘Don’t be a chicken’.

“Dit spreekt eigenlijk wel voor zich. Daarmee bedoelen we dat als je een gaaf idee hebt, je het vooral lekker moet gaan doen, moet experimenteren en dat je totaal niet bang moet zijn om fouten te maken.”

5. ‘Own that shit’.

“Zeg nooit dat iets niet jouw probleem is. Zorg ervoor dat jij de eigenaar bent van je eigen project. Als je hulp nodig hebt, kan je dit altijd vragen en als je iets niet weet, kun je dit leren, maar zeg nooit dat het niet van jou is.”

Op dit moment zijn 65.000 studenten en ruim 1000 organisaties verbonden aan Magnet.me. Dagelijks worden er zo’n 3.500 nieuwe connecties tussen oriënterende universitaire studenten en bedrijven gemaakt.

 

zzp

Over de auteur:
Freelance journalist, freelance (camera)journalist Hogeschool Utrecht
Capelle aan den IJssel, South Holland Province, Netherlands 

Jeroen Bartels, LinkedIn profiel.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen per mail.

 

Over de auteur:

Stuur ons een bericht: