Snapchat voor je eigen business

Auteur: Marco van den Doel

Snap jij iets van Snapchat?

Snapchat (formeel: Snap inc.) is het nieuwste social media platform dat sinds zijn oprichting in 2011 in rap tempo de wereld veroverde. Het Amerikaanse miljardenimperium dat dit voorjaar zelfs de beurs op ging, heeft meer dan 161 miljoen actieve gebruikers en 10 miljard videokijkers per dag wereldwijd. In Nederland zijn er 1 miljoen mensen actief op Snapchat. De grootste doelgroep zijn jongeren van 15 t/m 19 jaar.

Door de grote aantrekkingskracht wordt Snapchat steeds interessanter voor merken en bedrijven. Veel bedrijven zien de app als een manier om verbinding te maken met hun publiek. Je kunt je wel voorstellen dat de advertentie-inkomsten dan ook binnen strómen. Bijvoorbeeld: de Amerikaanse sportdrank Gatorade is één van de merken die tijdens de Super Bowl een gesponsord bericht op Snapchat genereerde van meer dan 100 miljoen views. Snapchat is een zogeheten unicorn, een techbedrijf met een miljardenwaardering (24 miljard dollar!).

Facebook jaloers

Gedreven door het jaloersmakende succes van Snapchat deden zowel Facebook als Google een poging het bedrijf over te nemen. Facebook met een bod van 3 miljard dollar, Google zelfs met 4 miljard. Toen dacht Mark Zuckerberg; nou ja, beter goed gejat dan slecht verzonnen, en introduceerde de app ‘Mijn verhaal’ op Facebook en Instagram.

Wat is Snapchat nou precies?

Snapchat is een app voor het delen van foto’s en video’s die gebruikt kan worden op smartphones met IOS of Android. In een tijdperk waarin de meeste sociale media kanalen zijn gericht op het opslaan en behouden van berichten, heeft Snapchat een manier gevonden om tegen de stroom in te gaan. Elk moment, (Snapchat creëert ‘momenten’) dat met Snapchat wordt gemaakt is tijdelijk. Wat gedeeld wordt, wordt zelden opgeslagen. Het gaat er om in het moment te verbinden.

Snapchat stelt je in staat om tijdelijke, zelfvernietigende foto’s, video’s en berichten (ook wel bekend als ‘Snaps’) te delen. Afbeeldingen en video’s duren tussen de 1 en 10 seconden en de gebruikers kunnen elke Snap verfraaien met bijschriften, tekeningen en filters. Zodra een Snap is bekeken, is het voorgoed verdwenen.

Het tijdelijke karakter van berichten op Snapchat is misschien een beetje vreemd, zeker als je denkt over de manier waarop we met elkaar van dag-tot-dag communiceren. Snapchat brengt dat gedrag dichterbij dan enig ander sociaal netwerk, zoals de Amerikaanse internetdeskundige Gary Vaynerchuk zegt: “De manier waarop Snapchat werkt is dat het de manier van face to face communicatie dichterbij brengt dan enig ander sociaal netwerk. Wat ik daarmee bedoel is dat: alswe met elkaar praten, elkaar passeren op straat of gewoon onze dagelijkse dingen doen, die momenten verdwijnen. Snapchat vertaalt het gedrag en de psychologie erachter.”

Het is nog niet mogelijk op Snapchat te adverteren, dus rijst de vraag: hoe kan je dan toch je doelgroep bereiken? Met andere woorden, hoe geneer je traffic, lever je waarde en ben je uniek? Hieronder een aantal toepassingen voor het gebruik van Snapchat voor jouw business.

 

Een kijkje achter de schermen

Gun je volgers op Snapchat een uniek kijkje achter de schermen van je bedrijf. Zo kun je bijvoorbeeld het productieproces van een product laten zien. Zo maak je je bedrijf toegankelijker voor je volgers.

Kortingen en win-acties

Je denkt, kortingen en win-acties werken niet. Daar trappen mijn volgers niet in. Die weten ook wel dat het uiteindelijk om hun gegevens gaat. Maar vergeet niet dat je volgers jong zijn, onder de 25 jaar. Die vinden het nog leuk om iets te krijgen. Door dit ook op andere social media kanalen te delen zorgen kortingsacties er voor dat nieuwe potentiële klanten worden aangetrokken. Via de ‘Mijn Verhaal’ functie laat je reacties op je actie binnenkomen.

Storytelling

Storytelling is hot en Snapchat leent zich hier uitstekend voor. Je kunt via Snapchat het imago van je bedrijf verbeteren. Door de ‘Mijn Verhaal’ functie kun je laten zien wat voor jou als bedrijf belangrijk is en wat je kenwaarden zijn. Zo blijven je volgers geïnteresseerd.

Interactie

Persoonlijk contact en ‘in the moment’ verbinding creëren, dat is het waar Snapchat om gaat. En dat persoonlijk contact belangrijker is via social media zien bedrijven ook. Via Snapchat kom je gemakkelijk in gesprek met je volgers en je doelgroep.

Sneak peek

Snapchat is uitermate geschikt om de nieuwsgierigheid van je volgers te prikkelen. De promotie van een nieuw product of dienst werkt goed op Snapchat. Via de ‘Mijn Verhaal’ functie kun je met foto’s en video’s de nieuwsgierigheid aanwakkeren. Zo wek je als bedrijf zowel de interesse van je huidige volgers als nieuwe volgers.

Exclusieve content

Doordat een Story maximaal 24 uur online is, is het delen van exclusieve content net als bij sneak previews erg makkelijk. Omdat de Snaps maximaal 10 seconden duren, kun je makkelijk exclusieve content naar je volgers sturen. Het aantal volgers stijgt gegarandeerd. En wellicht nog wel het belangrijkste, het kost niets. En daar wij houden wij Nederlanders van.

Aan de slag met Snapchat

Everette Taylor is medeoprichter van GrowthHackers, een online community die software as a service (SaaS) levert waarmee teams die in een groeiproces zitten kunnen experimenten. In 2014 richtte Taylor het bedrijf MilliSense op, een transformationeel marketing bedrijf dat zich richt op groeiende bedrijven en het bouwen van merken door middel van data-driven marketing. Daarnaast werkte Taylor eerder voor Microsoft waar hij de taak had om de groei en de marketing van nieuwe producten te begeleiden.

TIPS VAN TAYLOR

1. Breng waarde via verschillende content

Met Snapchat, moet je waarde creëren met elke stuk content dat je deelt.

“Neem een minuut om na te denken over het grootste deel van de Stories die je ziet en denk na over hoe sterk de inhoud is. Bij de meeste snaps ontbreekt namelijk de originaliteit. Dat geldt voor veel social media kanalen en ligt het meest voor de hand op Snapchat, maar dat kan te wijten zijn aan de aard van de app. De kunst is om daar bovenuit te stijgen. Wees niet bang om buiten de kaders te denken en risico’s te nemen.

Het doel is om leuk, creatief en experimenterend te zijn. Onthoud daarbij dat het grootste deel van de Snapchatgebruikers onder de 25 jaar is! Als gebruikers weten wat ze van jou kunnen verwachten, zullen ze minder geneigd zijn op jouw verhalen te klikken, wat betekent minder bereik voor jouw merk. Neem de tijd om een marketingstrategie te bedenken voor Snapchat zoals je dat bij elk ander (social media) kanaal zou doen.”

In de begindagen van radio en tv bestond er geen ‘programma gemist’, waren er geen videorecorders of on-demand diensten. Snapchat is grotendeels hetzelfde, zodra je verhaal gedurende 24 uur online is geweest, is het daarna voorgoed verdwenen.

Om je content interessant en boeiend te houden, kun je een planning maken om aan je publiek te geven, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten.

 

Taylor: “Maak aangepaste content, bijvoorbeeld met ‘Motivation Mondays’ waar je inspirerende citaten plaatst, markeer inspirerende verhalen/personen, of plaats een nieuw recept of recensie van een nieuw restaurant op ‘Tasty dinsdag’.”

Geen enkel artikel meer missen? Via onze maillijst delen wij altijd als eerste onze nieuwe artikelen, revoluties en events. Dus als je niks meer wilt missen, schrijf je dan hieronder in:

 

2. Maak je eigen Snapchat KPI’s

Het meten van je prestaties op social media kan soms lastig zijn, in het bijzonder op een aantal van de nieuwere platformen (Instagram, Snapchat). En op dit moment zijn er nog geen publieke manieren om analytics of datagegevens rond je Snapchat account te krijgen. Dus als het gaat om de meting op Snapchat, adviseert Taylor het volgende:

“Het eerste waar je achter wil komen is de VPS, Views Per Snap. Dit is het enige dat telt als het gaat om Snapchat. De beste manier om dit te doen is om elke dag de gemiddelde views van je Snapchat video’s te berekenen en noteer dat getal in een spreadsheet. Je kunt dan beginnen om de voortgang van je views dagelijks te volgen en beginnen om doelen te stellen.”

Naast Views Per Snap, adviseert Taylor ook het aantal volgers via screenshots bij te houden: “Als je de tijd en het geduld hebt om handmatig te tellen, kun je nieuwe volgerstatistieken berekenen en kun je erachter komen wat je follow-rate is; dagelijks, wekelijks, maandelijks en zelfs jaarlijks. Hiermee kun je acquisitie doelen stellen. Eén van de meest bruikbare KPI’s die ik heb gevonden zijn met screenshots. Dit toont aan dat mensen, wat je ook geplaatst hebt, onderhoudend of waardevol vinden.”

3. Zorg ervoor dat gebruikers anticiperen op belangrijke berichten

Een drempel voor merken om actief te worden op Snapchat is het uitzoeken hoe Snapchat direct waarde voor hun merk kan creëren. Eén van de beste manieren is om belangrijke berichten en mededelingen te doen op je Snapchat account. Zo kun je je volgers uitnodigen een URL te bezoeken via screenshot. Taylor adviseert daarbij wel:

“Je moet dit slim brengen. Gebruikers verwachten dat er iets komt voordat het daadwerkelijk komt. Laat ze weten dat je op het punt staat om iets belangrijks aan te kondigen en vraag ze om de volgende ‘screenshot te snappen’. Het is zeer effectief.”

4. Gebruik andere sociale media om Snapchat te promoten

Snapchat heeft in tegenstelling tot andere social media kanalen geen nieuwsfeed of een mechanisme dat gebruikers laat zien hoe succesvol de content is die ze delen. Een geweldige manier om publiek op te bouwen is door reeds bestaande volgers op andere netwerken te gebruiken. Snapchat expert Everette Taylor zegt:

“Eén ding dat ik bewonder aan Vine & YouTube influencers is de manier waarop ze in staat zijn om hun publiek te verschuiven naar andere sociale media platformen. Als het goed wordt uitgevoerd is het een indrukwekkende tactiek. Eén van de meest effectieve manieren is door het plannen van berichten op Buffer om je Snapchat de hele week te promoten.”

“Sommige platform-specifieke tips zijn: maak van je profielfoto op Facebook en Twitter je Snapchat QR code, zet een specifieke tweet op Twitter en een vastgezet bericht op Facebook om zo je Snapchataccount te promoten. En je kunt geautomatiseerde berichten op Twitter en Facebook maken die waarde toevoegen voor de mensen die je snaps gaan volgen.”

Taylor beveelt ook aan om screenshots van je Snapchat foto’s en video’s te nemen en deze te delen op andere sociale netwerken. “Vooral op Twitter en Instagram levert dit het meeste resultaat op. Ook als je iets leuk of spannend vindt, kun je mensen vertellen om je te volgen. Bijvoorbeeld: Ik ben op Lowlands en volg mij op Snapchat om te zien wat ik doe.”

Hoe succesvol dit is, laat het bedrijf Spooky zien. Het bedrijf haalde Snapchat naar Nederland en voert strategische Snapchat campagnes voor onder andere Albert Heijn en Hema uit. Succesvol was hun actie tijdens Lowlands waar mensen via Snapchat hun content deelde. Bekijk een impressie van de actie op de website: https://gospooky.com/.

5. Maak je eigen content om je Snapchat te promoten

Nog een manier om je account te promoten: het creëren van Snapchat-gerichte content buiten Snapchat. Taylor: “Veel mensen, zoals growth hacking expert Morgan Brown en anderen hebben zich gerealiseerd dat één van de beste manieren om je Snapchat account/merk te promoten is om je eigen content te creëren. Dit kunnen bijvoorbeeld lijsten zijn van de beste mensen om te volgen, best practices en tips, case studies, etc. Als de inhoud goed is, zullen de mensen het delen en zal er nog meer naamsbekendheid voor je Snapchat ontstaan. Het maken van lijsten is waarschijnlijk de beste manier. Het zorgt er voor dat je account wordt gedeeld door influencers en deze promoten jouw content dan weer.”

Je kunt je Snapcode, Snapchat gebruikersnaam en profiel URL gebruiken met jouw unieke content om op die manier nieuwe volgers te krijgen. Iets wat Taylor nog niet veel heeft gezien is het gebruik van een Snapchat icoon op de content, websites en e-mails. Snapchat heeft nu een nieuwe functie waarmee je een link kunt kopiëren zodat je mensen kunt toevoegen op Snapchat.

 

marco

Over de auteur:

De communicatiefabriek helpt ondernemers met hun online communicatie en marketing. Ik ben tevens Amerika-kenner.
Marco van den Doel, De Communicatiefabriek

 

Geen enkel artikel meer missen? Via onze maillijst delen wij altijd als eerste onze nieuwe artikelen, revoluties en events. Dus als je niks meer wilt missen, schrijf je dan hieronder in:

 

Over de auteur:

Stuur ons een bericht: