Heb je een micro-momentje?

Auteur: Leonie Hopman

Content is King, but context is God.

Micro-content is het toverwoord voor wie de online mobiele wereld wil veroveren. Om op te vallen op die waanzinnige, overvolle elektronische snelweg zul je iets kleins moeten posten dat eye-catching en intrigerend genoeg is om binnen luttele seconden de aandacht van je doelgroep te vangen. En het gereedschap is storytelling.

 


‘Je kunt je tijd toch wel beter besteden,’ zei ze, ‘dan haar met raadsels te verknoeien waar geen antwoord op is.’ – ‘Als je de Tijd even goed kende als ik,’ zei de Hoedenmaker, ‘zou je niet over haar praten. Het is hem.’ ‘Ik begrijp niet wat u bedoelt,’ zei Alice. ‘Natuurlijk niet!’ zei de Hoedenmaker en schudde minachtend zijn hoofd, ‘ik wed dat jij nooit met de Tijd hebt gepraat.’ ‘Misschien niet,’ antwoordde Alice voorzichtig.

(De avonturen van Alice, Lewis Caroll)


 

Er is geen verslaving die begint met het innemen van een grote hoeveelheid. Het begint altijd klein. Zo is het ook met storytelling op het gebied van micro-marketing. Vergis je niet, het gaat hierbij niet persé om kleine en slappe aftreksels van je normale campagne of manier van uitingen. Het gaat hierbij vooral over hoe we in de snelle wereld van vandaag, vol met apps en hyperspeed bewegingen over en door onze telefoon, toch nog getriggerd kunnen worden om stil te blijven staan bij een product of service. Het liefst die van jou natuurlijk. Ergens in hun drukke bestaan moet je mensen laten stoppen, kijken en ‘vangen’. Stop dus met het zien van je content als alleen maar content. Zie het als micro-content: kleine stukjes informatie, humor, commentaar en inspiratie die je doelgroep elke nieuwe dag weer voor zich kan halen.

Masterclass StorytellingSchrijf in op de Masterclass Storytelling door Yvette Tick

Content is King, but context is God. Het is vandaag de dag de kunst om je te richten op de wens van je doelgroep. Hoewel veel ondernemers denken dat ze hierop inspelen, zitten veel van hen nog steeds niet op de juiste plekken. Het gaat hier namelijk over CONTEXT, en hoe die zwaarder weegt dan content.

De onzin-radar

We hebben allemaal wel een favoriete film, serie of boek. Als je hier enthousiast over begint te vertellen, ben je bijna niet meer te stoppen. Kijk je na afloop verwachtingsvol naar je gesprekspartner, blijkt die er niks aan te vinden. Bummer! Toch is dit heel normaal en veelvoorkomend. Waarom? Omdat content altijd subjectief is. Dit is niet anders bij het creëren en publiceren van je micro-content, je kunt nou eenmaal niet iedereen met dezelfde middelen enthousiast krijgen.

Wat het extra uitdagend en interessant maakt is dat onze ‘onzin-radar’ in deze tijd beter is dan enkele jaren geleden. Je kunt dus niet zomaar met de eerste de beste slecht bewerkte foto aankomen op Instagram en denken dat je het dan goed doet. Want elk medium heeft zijn eigen voorwaarden. Dit werkt weer samen met de manier waarop we in verschillende situaties reageren. Het maakt nogal verschil of je in een vergadering zit, met je vriendinnen een weekendje weg bent of bij je grootouders op bezoek bent. Je blijft dezelfde persoon, maar de context verandert en dus ook jouw manier van storytelling en de reactie daarop.

Storytelling

R.E.S.P.E.C.T.

Met de vele mogelijkheden op het gebied van social media is het van belang om vooral altijd je publiek, je doelgroep te blijven respecteren. Hierbij gaat het vooral om het respecteren van hun beweegredenen; waarom zijn zij op dat platform? Iemand die rondkijkt op Facebook heeft een ander doel – namelijk het op de hoogte blijven van zijn sociale netwerk – dan iemand die door Pinterest aan het dwalen is. Dan is het opdoen van inspiratie of het doen van aankopen meestal de insteek. Hierop inspelen betekent dat je bezig bent met de context. En dat je hier vervolgens de content op aan gaat passen. Wat spreekt je doelgroep op dát platform aan, met welk doel zijn ze daar? Zo is het op Instagram van het grootste belang dat je met een geweldige foto iemands aandacht trekt, gecombineerd met zoveel mogelijk hashtags, terwijl het op Twitter om tekst draait, met minimaal drie hashtags.

We hebben als ondernemers nog niet genoeg respect voor de psychologie achter de keuzes en beweegredenen van mensen. Waarom stoppen we anders nog steeds niet genoeg geld in het promoten van ons product of service via mobiele apparaten en vullen we in plaats daarvan billboards op? Kijken mensen om zich heen? Nee, ze lopen met hun neus op hun telefoon. En daar zit een groot gedeelte van je doelgroep. Juist daarom vindt er op het moment een echt storytellinggevecht plaats op al deze platforms.

Bedrijven gebruiken social media nog te veel als een distributiekanaal in plaats van als een storytelling kanaal.

Verspilling van energie

Marketeers zijn op social media te vinden om dingen te verkopen. Klanten zijn daar voor waarde en input. Het vervelende is dus dat merken en bedrijven social media nog te veel als een distributiekanaal gebruiken in plaats van een storytelling kanaal. De mailtjes blijven maar binnenstromen. Enkele jaren geleden was het nog normaal dat deze e-mails ook daadwerkelijk gelezen werden. Nu is het al een hele prestatie om je verstuurde mail überhaupt geopend te krijgen. Misschien komt de volgende reeks je wel bekend voor: mail > spam > unsubscribe > delete. Toch niet persé de reden waarom je een mail hebt verstuurd en dus waarschijnlijk vaak een verspilling van je energie.

Gary Vaynerchuk is een fenomeen, expert en goeroe op het gebied van online marketing. In zijn meest recente boek ‘Jab, jab, jab, right hook’ geeft hij aan hoe merken en ondernemers door de warboel van aanbod kunnen heen breken met het inzetten van creatieve en krachtige content. Met micro-content gebaseerd op storytelling. Denk dus altijd minder aan de content en meer aan de context. Waar bereik je jouw doelgroep? Op welk medium we ook zitten, we moeten het aspect storytelling altijd inzetten, maar ook altijd op andere manieren. Hoeveel tijd je doelgroep ergens doorbrengt is hierbij van groot belang. Het gaat er daarbij ook niet over hóe je doelgroep ergens komt, maar waaróm ze daar zijn. En daarop in te spelen. Storytelling doordrenkt van kwaliteit en oprechtheid wint gewoon altijd. Altijd.

 

‘There is no sale without the story; no knockout without the setup’

(Gary Vaynerchuk)

 

Bla, bla bla

De titel richt zich op het vele ‘bla, bla, bla’ dat we dagelijks tegenkomen op het internet en vooral op onze social mediakanalen. De ‘right hook’ staat in dit verhaal voor de directe aanval. Je wilt uiteindelijk iets verkopen en te promoten. De kunst is om via je verhalen, de bla, bla, uiteindelijk te triggeren tot de verkoop, zonder een rechtse hoek uit te hoeven delen. Er is volgens Vaynerchuk geen verkoop zonder verhaal. Geen verkoop zonder goede opbouw.

Blijf jezelf dus altijd afvragen: heb ik het over de dingen die mijn doelgroep wil horen of zien, op de plekken wáár ze het te horen of te zien krijgen. Of probeer je ze achterna te jagen, speel je tikkertje? De eerdergenoemde ‘bla, bla, bla’ heeft voor ons misschien een negatief tintje, toch wordt het hier bedoeld als een opbouw naar je uiteindelijke wens, zoals het verkopen van je product of service. Je zou de drie keer ‘bla’ kunnen lezen als drie keer ‘geven’. Wat je volgens Vaynerchuk dus moet doen is het volgende: geven, geven, geven, en dan pas vragen. Alleen op die manier kun je je doelgroep uitnodigen, triggeren en een emotioneel respons opwekken. Precies die dingen die ook horen bij storytelling. De één kan dit natuurlijk beter dan de ander. Hier is bijvoorbeeld te zien hoe zelfs de grootste bedrijven het juist wel of helemaal niet bij het rechte eind hebben. Dit bewijst maar weer dat er nog steeds te veel merken zijn die geen idee hebben wat de taal van een platform is, laat staan hoe ze die taal moeten spreken.

Masterclass StorytellingSchrijf in op de Masterclass Storytelling door Yvette Tick

Leer ervan, kijk het af!

Gelukkig zijn er merken die het wel snappen. Leer hiervan, kijk het af. Er is namelijk ook goed nieuws: vanwege de grote warboel aan veel halfbakken informatie die op dit moment nog steeds in overvloed op alle platforms aanwezig is, heb jij nog de kans om hier, met creatieve en ‘triggerende’ micro-content, doorheen te breken en opgemerkt te worden.

In veel gevallen wordt slechts 1 procent van het advertentiebudget besteed aan advertenties op de smartphone. Wanneer je dan weet dat je doelgroep ongeveer 10 procent van de tijd op zijn mobiele telefoon doorbrengt, is hier duidelijk nog veel winst te behalen. Ook hebben veel bedrijven en ondernemers nog steeds niet door hoeveel inzicht Facebook je kan geven in het leven van mensen en hun psychologie. Deze inzichten kunnen je marketing optimaliseren om storytelling toe te passen op elk stukje micro-content dat je online wilt zetten.

Het moet dus allemaal kort en snel. Dit mag alleen niets afdoen aan de waarde. Wist je dat mensen hun social media door scrollen met een snelheid van 1,6 kilometer per uur? In het volgende filmpje kun je zien hoe snel de snelst typende persoon op een touchscreen telefoon eruitziet:

Niet langer dan 15 seconden

In het veroveren van de online mobiele wereld draait het om super-micro-content. Om met je content boven de grijze massa uit te steken moet je online iets posten dat onderscheidend,

‘eye-catching’ en intrigerend genoeg is om binnen luttele seconden de aandacht van je doelgroep te vangen. Niet de makkelijkste taak dus. Als je ze binnen die 2 à 3 seconden laat afremmen heb je nog een paar seconden om ze ook daadwerkelijk te laten lezen, kijken, klikken of wat het dan ook.

Wat je hierbij vooral in je achterhoofd moet houden is: less is more. Dit geldt dus niet alleen voor kleding maar ook voor online teksten. Dit is iets wat te weinig bedrijven en ondernemingen beseffen. Dit blijkt wel weer als er zo’n mega-lange tekst op Facebook verschijnt.

Micro-content is gemakkelijk in het voorbijgaan te lezen. Het is inhoud die simpel en bondig verpakt, op duidelijke wijze tot zijn doel komt, linkjes geeft of tot actie overhaalt. Link je doelgroep dus door naar YouTube wanneer je graag dat ene, lang durende, filmpje wilt laten zien en creëer voor andere kanalen filmpjes die niet langer dan 15 seconden duren.

Micro-content, welke je dus vooral gebruikt op social media, is nu al zoveel meer waard dan al die andere manieren van online marketing. Door in al je kleine uitingen altijd op creatieve manieren jouw verhaal te kunnen vertellen en emotionele banden en gesprekken op te roepen bij je doelgroep, verander je die micro-momenten in een levenslange aandacht en trouw. Het enige wat jij hoeft te doen is even een micro-momentje van hun tijd te vragen. Wacht even, het draait hierbij om geven.

Zeg dus voortaan gewoon tegen je doelgroep:

alsjeblieft, hier een micro-momentje, speciaal voor jou!

 

leonie

Over de auteur:

Leonie Hopman is creatief schrijfster en journalist voor verschillende online platforms. Ze werkt als copywriter en stuurt daarnaast elke dag haar eigen ‘mijmertjes’ de wereld in via social media. Bezoek Mijmertjes.

Stuur ons een bericht: