Twijfels over de ‘powersnack’…

Een wondersnackje tegen je dipje

Powersnack, superfood, slowfood, voeding met ‘superkrachten’. Het klinkt fantastisch. Want iedereen kent die beroemde dips op de gewone werkdag wel, dat je onbedwingbare zin krijgt in een zoet reepje om 11.00 uur en een soepie om 16.00 uur. Maar bestaan wondersnacks écht? Wij hebben onze twijfels…

Auteur: Christa Hiddinga

Iedereen heeft ergens op de dag wel een dip. Dan wil je snel even iets kleins eten of drinken zodat je een energieboost krijgt. Een powersnack pretendeert dat te zijn. Wat is een powersnack? Powersnacks zijn al een tijdje een trend waar grote bedrijven veel gebruik van maken. Denk maar aan energydranken, energierepen en proteïnerepen. Het woord zegt het al: ze geven je energie.

Nou, dat doen ze ook wel. Eventjes. De cafeïne en de suiker die erin zitten, geven je hersenen en spieren een kortdurende opdonder. Je bloedsuikerspiegel stijgt dramatisch waardoor de productie van insuline op gang komt. Insuline is noodzakelijk om de glucose in het bloed om te zetten in energie. Na die dramatische stijging zakt je bloedsuikerspiegel als een loden lift naar beneden. Met als gevolg dat hij lager eindigt dan vóór je de powersnack nam (waardoor je meteen wéér naar de snackautomaat rent). En het zijn precies die pieken en dalen die zo ongezond zijn voor je lichaam. Bovendien, de overbodige suikers worden door dezelfde insuline opgeslagen als lichaamsvet!

Niks nieuws onder de zon

Het zijn prachtige marketingtermen: powersnack, superfood, slowfood, voedingsmiddelen met ‘superkracht’. Maar het is eigenlijk niks nieuws. Het zijn gewoon voedingsmiddelen met een hoge voedingswaarde. Voedingsmiddelen dus met voldoende vitaminen en mineralen voor onze algemene gezondheid omdat ze het immuunsysteem versterken, de serotonineproductie verhogen en het lichaam beter voeden terwijl je minder eet. Denk aan die goeie ouwe boerenkool, goijbessen, hennepzaad, kokosolie, noem maar op. In tegenstelling tot de gewone snacks of fastfood die vooral lege calorieën bevatten.

Het klinkt ideaal, een energierijk voedingsmiddel dat je door je werkdag helpt zonder een overvloed aan koffie en ongezonde snacks. En ze bestaan! Volgens Food en gezondheidsblog Optimale gezondheid.com zijn er zeven gezonde voedingsmiddelen die een natuurlijke bron van energie vormen: appels, spinazie en andere groene bladgroente, rode paprika’s, humus, amandelen, soja-proteïne en eieren.

noten banner

Maakt het uit, een appel of een reep?

Het punt is: iets eten zal je op korte termijn altijd wel wat energie geven, zeker als je trek hebt. Maar maakt het uit of je een appel eet of een energiereep? Misschien dat het niet het soort voedsel is dat je energie geeft, maar dat het moment waaróp je eet invloed heeft op je energieniveau. Denk maar aan ‘vier uur Cup- a-Soup’. Om vier uur beginnen we vaak langzaam trek te krijgen, de werkdag zit er bijna op, maar je moet toch nog even door. Cup-a-soup speelt hier goed op in. In haar reclames claimen ze dat het ‘soepie’ de ideale opkikker is aan het eind van de middag. Al bestaat er helaas weinig wetenschappelijk bewijs voor

Wat is nou de ideale opkikker?

Maar wat moet je nou nemen als ideale snack tijdens je werk? De beste powersnack moet energie geven en gezond zijn, dus complexe koolhydraten, vezels en proteïne bevatten. Ook belangrijk: wacht niet tot je maag al rommelt, want dan wil je te snel effect. Het is beter om op voorhand te zorgen dat je maag zo lang mogelijk een vol gevoel houdt. Uiteindelijk hoef je niet eens altijd minder te eten. Je moet vooral anders eten en ervoor zorgen dat het je hongergevoel weg houdt.

De moraal van dit verhaal is dus: eet iets puurs, gezonds en makkelijks – zoals fruit, groente en noten – en eet kleine hoeveel- heden, meerdere malen per dag.

 ‘Het gaat meer om HET MOMENT dat je iets eet

dan WAT je eet’

0Shares
Stuur ons een bericht:

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search